XXIV RAJD STALOWNIKÓW

Kierownik wycieczki: Pustułka Janusz
Pogoda: jesień
Znaczek 1 Znczek2
…Bieszczady, góry mych marzeń i snów….
…Bieszczady, góry mych marzeń i snów….

24 Rajd Stalowników zorganizowano w Bieszczadach z noclegami w Bukowcu. Wierząc, że jak co roku tak i tym razem dopisze nam pogoda, w piątek rano na trzydniowe spotkanie z Bieszczadami wyruszamy z parkingu pod „Światowidem”. Pierwszym etapem drogi dojazdowej do Bukowca był Skansen Archeologiczny w Trzcinicy. Odkryto tu najstarsze, z dotąd znanych w Polsce, osady obronne i stwierdzono pierwsze ślady oddziaływania cywilizacji anatolijsko-bałkańskiej na terenach ziem polskich. Jest to także najlepiej zachowane grodzisko wczesno średniowieczne w Małopolsce i jedno z najstarszych grodzisk słowiańskich.

W pawilonie wystawowym Troi Karpackiej

W początkach epoki brązu w grodzisku tym mieszkała ludność grupy pleszewskiej kultury mierzanowickiej (2100 – 1650 p.n.Ch.). W latach 1650 – 1350 p.n.Ch. żyła tu zakarpacka ludność kultury Otomani-Fuzesabony o bardzo wysokim poziomie cywilizacyjnym. W okresie wczesnego średniowiecza (780 – 1030 r. n.e.) znajdował się tu potężny wieloczłonowy gród, jednego z plemion zamieszkujących w tym czasie Małopolskę. Gród ten najprawdopodobniej w wyniku pożaru w 1031 r. uległ zniszczeniu i już nie został odbudowany.

Wioska z epoki brązu
Wioska z epoki brązu

Skansen został otwarty 24 czerwca 2011 r. W parku archeologicznym zbudowane zostały wioski z początków epoki brązu i wczesnego średniowiecza wg technologii stosowanej w pradziejach oraz fragmenty wałów obronnych. Zwiedzanie skansenu rozpoczęliśmy od pawilonu wystawowego, gdzie zapoznaliśmy się z historią grodziska, obejrzeliśmy eksponaty i skarby odkryte w trakcie wykopalisk. W terenie zobaczyliśmy zrekonstruowane fragmenty wałów obronnych i domostwa z różnych epok zasiedlenia grodziska. Zwiedzanie zakończył zaprezentowany film o Troi Karpackiej.

Z Trzcinicy, już bez postojów, z okien autokaru zwiedzamy kolejno: Jasło, Krosno, Sanok, Zagórz, Lesko i docieramy do Ośrodka Wczasowego „Solinka” w Bukowcu. Kwaterujemy się po czym oczekiwany obiad.

Śliczna słoneczna pogoda sprawiła, że wszyscy uczestnicy zamiast sjesty poobiedniej wzięli udział w zawodach strzeleckich o puchar Dyrektora Zakładu Stalownia, w konkursie rzutu lotką, dzieci w konkursie sprawnościowy, a męska część w 5–boju chłopskim.

Męska konkurencja

Zaplanowaną kolację w plenerze z uwagi na zbyt niską temperaturę zmuszeni byliśmy przenieść na stołówkę. Spotkanie integracyjne przy gitarze na tyle podniosło temperaturę, że -70C na zewnątrz zupełnie nie odczuliśmy. Ranek mroźny, słoneczny,trawa pobielona szronem jednym słowem rześko, aż chce się iść w góry. Po śniadaniu wszyscy i tu mocno należy podkreślić WSZYSCY uczestnicy rajdu wybrali się na zaplanowaną wycieczkę. Dojeżdżamy na Przełęcz Wyżniańską, skąd szlakiem zielonym wędrujemy najpierw do Schroniska „Pod Małą Rawką”, następnie zdobywamy szczyt Małej Rawki a później Wielką Rawkę.

Na Małej Rawce

Wykonujemy pamiątkowe zdjęcia i podziwiamy panoramy Bieszczad w pięknej jesiennej scenerii przy iście bajecznej pogodzie. Nasyceni wspaniałymi widokami wracamy do schroniska a następnie na parking na Przełęczy Wyżniańskiej. Dwaj koledzy Darek i Jacek mający niedosyt zaplanowanej trasy zdobywają jeszcze szczyt Kremenaros i dumni, spełnieni dołączają do całej grupy. Wracamy do Ośrodka na obiad, który konsumujemy w locie bo już czas na kolejny punkt programu. Kawkę poobiednią przekładamy na później i po krótkim relaksie ( 20 minut) wyjeżdżamy do Polańczyka na rejs po zalewie solińskim.

…zielone wzgórza nad Soliną….

Godzinna przejażdżka statkiem „Tramp” wzdłuż brzegów jeziora dostarczyła nam niezapomnianych widoków wzgórz nad Soliną o których śpiewa Wojciech Gąsowski i to nie zielonych a piękniejszych bo w jesiennej palecie barw i na dodatek w promieniach zachodzącego słońca. W Polańczyku czas wolny na przełożoną poobiednią kawę i już prawie wieczorem wracamy do Bukowca. Bal Stalowników rozpoczęliśmy kolacją, w trakcie której zostały rozdane nagrody zwycięzcom konkursów oraz wręczone medale zwycięzcom poszczególnych kategorii zawodów strzeleckich.

Wręczanie pucharu Dyrektora Zakładu Stalownia

Puchar Dyrektora Zakładu Stalownia Pana Grzegorza Marachy dla najlepszego strzelca zawodów otrzymał kolega Jacek Wiechecki.

Serwowana muzyka przez Pana Pawła bardzo szybko przyciągnęła towarzystwo na parkiet.

Bal Stalowników w pełni
Bal Stalowników w pełni

Wspólna zabawa trwała by pewnie do białego rana ale świadomość czekającej nas wycieczki w góry spowodowała konieczność zakończenia balu już o drugiej w nocy. Pomimo krótkiej mroźnej jesiennej nocy wszyscy w pełni wypoczęci w komplecie zjawili się na śniadaniu. I znów jak w dniu poprzednim frekwencja na wycieczkę na Tarnicę 100 procentowa. Przed wyjazdem do Wołosatego Pani Ania kierowniczka Ośrodka sprawiła nam niespodziankę zapraszając bieszczadzkiego „Zakapiora”. Zaprezentował on nam swoje rzeźby, przedstawił krótką opowieść związaną z historią Bieszczad,zaśpiewał kilka piosenek i zarecytował część swoich poezji. Z niewielkim opóźnieniem docieramy do Wołosatego. Szlakiem niebieskim przy pogodzie „marzenie” wędrujemy na najwyższy szczyt polskich Bieszczad Tarnicę.

Zdobywcy Tarnicy

Osiągamy szczyt w dobrej kondycji i robimy dłuższą przerwę. Przejrzystość powietrza sprawia, że widoki są rewelacyjne, niepowtarzalne, dookoła głowy. Opisujemy panoramy, wykonujemy pamiątkowe zdjęcia, po czym z żalem zaczynamy schodzić co rusz oglądając się na oddalającą się dostojną Tarnicę.

Tarnica
…..oglądając się na oddalającą się dostojną Tarnicę……

Z parkingu w Wołosatym udajemy się w drogę powrotną zabierając z Ustrzyk Górnych kolegów Jacka, Darka i Pawła, którzy z Tarnicy przez Szeroki Wierch tam zeszli. W Ośrodku jeszcze obiad na zakończenie pobytu i czas wracać. Żegnamy gościnne dla nas Bieszczady jesienne, piękne,kolorowe, słoneczne, dziękujemy Pani Kierowniczce Ani za gościnę i miłą atmosferę i z postanowieniem,że jeszcze wrócimy wyjeżdżamy do Krakowa. Późnym wieczorem na parkingu pod Światowidem kończymy 24 Rajd Stalowników.

W imieniu Zarządu Koła PTTK przy Zakładzie Stalownia i własnym składam gorące podziękowania Dyrektorowi Zakładu Stalowni i Wielkich Pieców Panu Grzegorzowi Marasze i Prezesowi Firmy REMOBUB Panu Stanisławowi Żądło za wsparcie finansowe Rajdu. Podziękowania kieruję również dla koleżanek i kolegów: Piotra i Ani Bułatów, Bogdana i Małgosi Bułów za sprawne przeprowadzenie zawodów strzeleckich, Anity, Eli i Leszka Olszewskich a także Joli Turkiewicz-Pustułka za wkład pracy przy organizacji całego przedsięwzięcia. Wszystkim uczestnikom zaś dziękuję za miłą i niepowtarzalną atmosferę podczas całego Rajdu. Szczególne gratulacje składam najmłodszym uczestnikom Rajdu; Emilce Nowakowskiej, Karolince i Paulince Piwowarczyk, Monice i Marcinowi Wiorek, Łukaszowi Knapik i Kubie Pająk za dzielne wędrowanie szlakami Bieszczad i zdobycie najwyższego szczytu Tarnicy.