BESKID WYSPOWY
Mogielica - zakończenie sezonu

14.10.2023 r.

Kierownik wycieczki: Janusz PUSTUŁKA
Linia beskid-wyspowy (165 kB)
Beskid Wyspowy

14 październik 2023

mogielica01 (78 kB)
Widok z Mogielicy w kierunku Tatr

Na ostatnią wycieczkę w sezonie wybraliśmy najwyższy szczyt Beskidu Wyspowego – Mogielicę. Według prognoz pogody sobota 14 października była optymalnym dniem gwarantującym wymarzoną jesienną aurę. I tak też się stało słonecznie, cieplutko, wspaniała widoczność i bajeczna paleta barw polan i lasów towarzyszyła nam przez całą trasę.

Wędrówkę rozpoczynamy z przełęczy Marszałka Edwarda Rydza Śmigłego. Znajduje się tutaj również Pomnik Spotkania Pokoleń, murowana kaplica i przystanek autobusowy. Pomnik Spotkania Pokoleń został wzniesiony na pamiątkę walk Legionów Polskich, dowodzonych przez Edwarda Rydza-Śmigłego.

mogielica02 (149 kB)
Na przełęczy Marszałka Edwarda Rydza Smigłego

Z przełęczy, szlakiem zielonym, kierujemy się polną drogą w stronę domów mieszkalnych. Po opuszczeniu osiedla, przez urocze łąki z widokiem na otaczające góry, docieramy do lasu. Mozolnie pniemy się stromo kamienistą droga by wreszcie dotrzeć na rozległą Polanę Wyśnikówkę. Stąd już bliziutko na Mogielicę ok. 20 minut. Wymagające podejście zrobiło swoje i robimy krótką przerwę. Postój wykorzystujemy na uzupełnienie płynów, podziwianie pięknych widoków na Beskid Wyspowy, Gorce, Beskid Żywiecki z Babią Górą i Policą a także na pamiątkowe zdjęcie.

mogielica03 (109 kB)
Na Polanie Wyśnikówka

W drodze na szczyt Mogielicy mijamy wychodnię skalną, charakterystyczną dla tego rejonu, zwaną Zbójnickim Stołem. Według legendy w zamierzchłych czasach zbójnicy na tym stole dzielili swoje łupy.

mogielica04 (257 kB)
Przy Zbójnickim Stole

Jeszcze parę minut i zdobywamy najwyższy szczyt Beskidu Wyspowego Mogielicę 1170 m.n.p.m. Obowiązkowo wychodzimy na nowo wybudowaną wieżę widokową oddaną do użytku 1 stycznia 2023 roku. Z wieży roztacza się wspaniały widok na wszystkie strony świata. Podziwiamy wspaniałe widoki na Tatry, Gorce, Pieniny, Beskid Wyspowy, Beskid Sądecki ,Pasmo Łososińskie, Beskid Żywiecki z Babią Górą oraz daleko na horyzoncie Kraków. Rzadko zdarza się taka widoczność – mieliśmy szczęście. Opuszczamy Mogielicę i szlakiem żółtym kierujemy się na Polanę Stumorgową. Po drodze jeszcze odwiedzając krzyż papieski umieszczony na pamiątkę pobytu tutaj kardynała Karola Wojtyły.

mogielica07 (105 kB)
Przy krzyżu papieskim

Na Polanie Stumorgowej, również słynącej ze wspaniałych widoków, w pięknej jesiennej scenerii robimy przerwę na odpoczynek i posiłek oraz delektowanie się urokami tego miejsca. Opuszczamy Polanę Stumorgową i szlakiem żółtym kontynuujemy naszą wędrówkę. Docieramy do przełęczy Przysłopek gdzie jest rozwidlenie szlaków, niebieski do Szaczawy a my żółtym dalej na Mały Krzystonów i Krzystonów. Po zejściu z Krzystonowa skręcamy na zielony szlak i meldujemy się na Polanie Wały. Tutaj zasłużony odpoczynek i nareszcie po całym dniu ciepły posiłek – kiełbaski z ogniska.

mogielica05 (140 kB)
Zasłużony posiłek

Po uzupełnieniu kalorii i odpoczynku nastapiła część oficjalna t.j. podsumowanie działalności koła PTTK ZH w roku turystycznym 2023 i wyróżnienie aktywnych uczestników wycieczek Koła. Członkowie Zarządu Koła kol.kol. Janusz i Ania w towarzystwie Prezesa Hutniczo Miejskiego Oddziału kol. Eugeniusza wręczyli zdobyte odznaki GOT : popularną Adasiowi i małą srebrną Michałowi. Prezes Oddziału kol. Gienek na ręce Zarządu Koła ZH wręczył Brązową Honorową Odznakę PTTK Zarządu Głównego przyznaną dla Koła PTTK ZH oraz kol.Zdziskowi i kol. Józkowi - brązową Odznakę Zasłużony w Pracy wśród Młodzieży a kol. Ani - Dyplom Zarządu Głównego PTTK.

mogielica06 (177 kB)
Wyróżnienie za rodzinne wędrowanie

Za aktywne uczestnictwo, pomoc w organizacji wycieczek, popularyzowanie turystyki rodzinnej Zarząd Koła ZH wyróżnił i uhonorował rodziny uczestniczące w wycieczkach jak również koleżanki i kolegów : Zenka, Zdziska, Marka, Heńka, Michała, Anię Ś., Bogusię i Roberta. Opuszczamy Polanę Wały i szlakiem zielonym schodzimy do Szczawy Białego, gdzie czekał na nas autobus.

mogielica08 (106 kB)
Żegnamy uroczy Beskid Wyspowy

Tak się złożyło, że rozpoczynając sezon turystyczny Koła w kwietniu b.r. wyruszyliśmy ze Szczawy Białego i kończąc sezon turystyczny wróciliśmy w to samo miejsce do Szczawy Białego, zataczając koło naszych rocznych wędrówek.
Wszystkim uczestnikom wycieczek zorganizowanych przez Koło PTTK ZH w 2023 roku a szczególnie tym najmłodszym składam serdeczne podziękowania za uczestnictwo, miłą atmosferę, wyrozumiałość, poniesiony trud jak również podtrzymywanie tradycji rodzinnej turystyki i chęć poznawania piękna naszego kraju.