Beskid Żywiecki - Babia Góra

Kierownik wycieczki: Janusz PUSTUŁKA

Trasa turystyczna:

Alternatywna trasa:

Zwiedzanie Muzeum Babiogórskiego Parku Narodowego.

BESKID ŻYWIECKI – BABIA GÓRA

babia01 (56 kB)
Babia Góra

Po ośmiu latach nieobecności postanowiliśmy znów odwiedzić Babią Górę. Tym razem zaplanowaliśmy jesienne wejście, w odróżnieniu od wcześniejszego wiosennego. W sobotę 17 września o 7 rano wyjeżdżamy z Krakowa Nowej Huty na Przełęcz Krowiarki. Kupujemy bilety wstępu do Babiogórskiego Parku Narodowego a następnie ustalamy zasady naszej wędrówki. Część grupy /8 osób/ wybiera trasę szlakiem niebieskim Płajem do schroniska na Markowych Szczawinach a następnie szlakiem zielonym do Zawoi Markowa. Pozostała część /23 osoby/ wybrały trasę szlakiem czerwonym przez Sokolicę, Babią Górę, przełęcz Bronę do Schroniska na Markowych Szczawinach i dalej szlakiem zielonym do Zawoi Markowa. Obiecujące prognozy pogody sprawdziły się, ranek rześki, nie zapowiadający opadów deszczu. Tak więc z optymizmem wyruszamy w trasę. Po mozolnym podejściu osiągamy szczyt Sokolicy.

babia02 (128 kB)
Na Sokolicy

Pierwsza krótka przerwa na wyrównanie oddechu, łyk ciepłej herbaty, pamiątkowe zdjęcie. Opuszczamy Sokolicę i wśród bujnej kosodrzewiny pniemy się do góry podziwiając odsłaniające się panoramy gór. Im wyżej jesteśmy tym wiatr się wzmaga, temperatura spada i robi się zimno. Sięgamy po czapki i rękawiczki, które okazały się nieodzowne szczególnie w rejonie podszczytowym. Po opuszczeniu kosodrzewiny ukazały się nam piękne jesienne barwy zboczy Babiej Góry.

babia03 (128 kB)
Jesienne barwy zboczy Babiej Góry

Prześwitujące momentami słońce tylko dodawało uroku temu widokowi. Na moment wiatr rozwiał chmury i przez chwilę mogliśmy zobaczyć namiastkę Tatr.

babia04 (67 kB)
Tatry ze szlaku na Babią Górę

W tak pięknej scenerii osiągamy szczyt Babiej Góry- Diablak. Wiatr i przejmujące zimno nie pozwala nam na dłuższy pobyt na szczycie. Krótki odpoczynek, posiłek łyk herbaty, pamiątkowe zdjęcie i szybko opuszczamy szczyt tym bardziej, że zaczęła napływać mgła i pogarszała się widoczność.

babia05 (118 kB)
Na Babiej Górze

Schodzimy na przełęcz Brona, mając cały czas przed sobą widok na Małą Babią Górę w pięknej jesiennej krasie. Z przełęczy schodzimy do schroniska na Markowych Szczawinach.

babia06 (68 kB)
Mała Babia w pięknej jesiennej krasie

Tutaj troszkę dłuższa przerwa na zupę, kawę i schodzimy do Zawoi Markowa. Przy siedzibie Babiogórskiego Parku Narodowego dołączamy do grupy, która pokonała trasę z Krowiarek Płajem przez Markowe Szczawiny do Zawoi Markowe i już zdążyła zwiedzić Muzeum Babiogórskiego Parku Narodowego.

babia07 (94 kB)
W Muzeum Babiogórskiego Parku Narodowego

Podobnie jak wcześniejsza grupa, również my zwiedzamy wystawę stałą Muzeum Bg.P.N. i tym akcentem kończymy kolejną wyprawę na Babią Górę.
Wszystkim uczestnikom wycieczki pragnę podziękować za dzielne pokonanie trasy i miłą atmosferę. Szczególne wyrazy uznania kieruję do najmłodszych uczestników Amelii, Gabrysi, Rity, Bruna, Pawła i Wiktora za wytrwałość na szlaku i zdobycie najwyższego szczytu Beskidów- Babiej Góry.

17.09.2022 Janusz Pustułka

BABIA GÓRA - 17 września 2022

PROGRAM

Babia Góra

Babia Góra w Beskidzie Żywieckim to najwyższy w Polsce pozatatrzański szczyt. Wznosi się na wysokość 1725 m i jest zaliczana do Korony Gór Polski. Babia Góra znana jest z kapryśnej, zmieniającej się jak w kalejdoskopie pogody.

babia08 (90 kB)
Diablak 1725 m.n.p.m.

Masyw Babiej Góry rozciąga się od Przełęczy Jałowieckiej Północnej po przełęcz Krowiarki, jego granią biegnie Wielki Europejski Dział Wodny, a zachodnią częścią granica polsko-słowacka. W masywie wyróżniają się dwa wierzchołki: Diablak, czyli najwyższy szczyt masywu, i Mała Babia. Jego północne stoki ograniczają potok Jaworzynka oraz Jałowiecki Potok, które łączą się w Zawoi, tworząc rzekę Skawica. Dawniej na polanach wytworzonych w lasach Babiej Góry wypasano owce, a w najwyższych, naturalnie bezleśnych partiach – woły. Na północnych stokach Babiej Góry znajduje się na wysokości 1180 m n.p.m. Schronisko Markowe Szczawiny. Było pierwszym polskim schroniskiem w Beskidach Zachodnich. Zostało wybudowane z inicjatywy prezesa Oddziału Babiogórskiego Towarzystwa Tatrzańskiego dr. Hugona Zapałowicza. Oficjalne otwarcie pierwszego schronienia, które składało się z kuchni, jadalni oraz dwóch izb (męskiej oraz damskiej) nastąpiło 15 września 1906 roku. Przez ponad wiek istnienia, doświadczyło kilku etapów przebudowy. W roku 2007 stary budynek schroniska Markowe Szczawiny został kompletnie rozebrany. Na jego miejscu powstał kompletnie nowy obiekt, który został otwarty dla turystów 21 listopada 2009.