Ciężkowicko-Rożnowski Park Krajobrazowy

24.10.2015

Kierownik wycieczki: Pustułka Janusz
Linia Ciężkowice widok od Skałki z Krzyżem
Ciężkowice widok od „Skałki z Krzyżem”

To już ostatnia wycieczka Koła PTTK Stalownia w sezonie 2015. Tym razem zakończenie sezonu zaplanowaliśmy w Ciężkowicko – Rożnowskim Parku Krajobrazowym. W sobotni ranek 24 października o godzinie siódmej wyjechaliśmy do Pławnej. Droga dojazdowa, najpierw autostradą do Brzeska, dalej przez Jurków, Zakliczyn do Pławnej, przebiegła wyjątkowo sprawnie a co najważniejsze bardzo szybko. Już o 9.30 wyruszyliśmy na pierwszy etap naszej wędrówki przebiegający po Pogórzu Rożnowskim. Zielonym szlakiem z Pławnej dotarliśmy do „Diablego Boiska” – Pomnika Przyrody Nieożywionej, gdzie według legendy uskuteczniały swe harce diabły.

Na Diablim Boisku

Przy pięknym moście skalnym z piaskowca ciężkowickiego wykonaliśmy pamiątkowe zdjęcia, po czym kontynuując wędrówkę, doszliśmy do szlaku niebieskiego. Wędrując w pięknej jesiennej scenerii dotarliśmy do Dworku I. J. Paderewskiego w Kąśnej Dolnej. Zwiedzanie Dworku poprzedził film biograficzny o wielkim Polaku, patriocie, muzyku, polityku, trochę zapomnianym przez polskie społeczeństwo.

Przed Dworkiem I. J. Paderewskiego
Przed Dworkiem I. J. Paderewskiego

Po zwiedzeniu dworku i pięknego parku, udaliśmy się do Ciężkowic a następnie na parking przy wejściu do Rezerwatu Przyrody „Skamieniałe Miasto”. Tutaj rozpoczęliśmy drugi etap naszej wycieczki, ale już na terenie Pogórza Ciężkowickiego. Na początku obejrzeliśmy skałę „Ratusz” i charakterystyczną, najbardziej rozpoznawalną „Czarownicę”, znajdujące się nad rzeką Białą oraz skałę „Grunwald”.

„Czarownica”  ze swoimi córami
„Czarownica” ze swoimi córami

Przekroczyliśmy bramę Rezerwatu „Skamieniałe Miasto” , w Wąwozie Harcerzy zrobiliśmy postój na ognisko i pieczenie kiełbasek. W trakcie tego postoju w imieniu Zarządu Koła PTTK Stalownia kol. Zbyszek Musiałkowski i Janusz Pustułka(piszący tę relację) uhonorowali wyróżniających się członków i sympatyków Koła w sezonie turystycznym 2015, wręczając im drobne upominki.

Wręczanie wyróżnień

Wyróżnionymi zostali: Grażynka i Zdzisiek Ziółkowie, Rysiu Wścisło, Paulinka, Karolinka, Małgosia i Staszek Piwowarczykowie, Maria Sykut, Jola Pustułka, Lucja i Andrzej Luty. Nie zapomniano również o najmłodszych pociechach wyróżniając 5 letnią Zuzię Hajduk i 6 letnią Emilkę Nowakowską uczestniczących w kilku imprezach w całym sezonie oraz Mikołaja Waligórę i Jakuba Zaleśnego, przyszłych adeptów turystyki. Posileni, wypoczęci udaliśmy się szlakiem niebieskim w dalsza trasę. Mijając kolejno poszczególne skały rezerwatu: „Warownię Dolną”, „Warownię Górną”, ”Orła”, „Borsuka”, „Piramidy”, „Pustelnię”, „Basztę Paderewskiego”, „Cygankę” i „Skałkę z Krzyżem” podziwiamy piękno natury, szczególnie urocze w jesiennej scenerii.

W „Piekiełku”

Opuszczamy Rezerwat Skamieniałe Miasto i dalej idąc szlakiem niebieskim docieramy do Wąwozu Czarownic i Wodospadu.
Niepowtarzalna sceneria tego miejsca robi duże wrażenie, szkoda tylko, że zbyt mała ilość wody nie oddaje pełnej potęgi wodospadu. Żegnamy Wąwóz Czarownic i idąc dalej szlakiem niebieskim dochodzimy do drogi asfaltowej, którą docieramy do Rynku w Ciężkowicach.

Rynek w Ciężkowicach
Rynek w Ciężkowicach

Zapoznajemy się z zabytkową zabudową Rynku, zwiedzamy kościół p/w Św. Andrzeja, kapliczkę Św. Floriana a na koniec udajemy się na małe piwko do restauracji Ratuszowej. Wraz z zachodem słońca opuszczamy Ciężkowice szczęśliwie, szybko bez przygód po drodze, docieramy do Krakowa. Tym samym sezon turystyczny 2015 Koła PTTK Stalownia przeszedł do historii.