Tatry Niskie - Słowacja

04 - 06 lipiec 2014 r.

Kierownik wycieczki: Andrzej Sieja i Zdzisław Gardziel
Pogoda: wspaniała na górskie wędrówki
Tatry Niskie

Niskie Tatry to wyśmienity rejon na wielodniowe wędrówki. Pasmo ciągnie się wzdłuż linii wschód-zachód przez 80 km od przełęczy Vernár na wschodzie, która łączy Niskie Tatry ze Słowackim Rajem, aż do Doliny Korytnickiej na zachodzie. Od północy i południa jego obszar wyznaczają doliny Vagu i Hronu.Grzbiet Niskich Tatr przecięty jest niemal w połowie przez Certovicką Przełęcz (Sedlo Certovica) dzieli je na dwie części. Wschodnia - łagodniejsza, krajobrazem przypomina bieszczadzkie połoniny tylko wyższe o kilkaset metrów. Ta część Niskich Tatr kulminuje najwyższym wierzchołkiem Kraľovą Hoľą o wysokości 1940 metrów.

Zachodnia część ma bardziej alpejską rzeźbę. Wypiętrzenie potraktowane zostało w czwartorzędzie lodowcem, który topniejąc zostawił północne zbocza poorane żlebami, skalistymi żebrami opadające do polodowcowych dolin. Najwyższym wierzchołkiem zachodniej części Niskich Tatr jest Dziumbier (Dumbier) o wysokości 2046 metrów.

Źródło: wikipedia.org

Tatry Niskie

W dniach 4 – 6 lipca 2014 r. Klub Turystyki Górskiej „WIERCH” zorganizował wycieczkę w NiżneTatry (Nízke Tatry).

Dzień pierwszy

Z Krakowa wyjeżdżamy o godz. 5.40. Na miejscu – w Jasnej – jesteśmy około 9.30. Naszą wycieczkę zaczynamy spod hotelu Grand. Ruszamy żółtym szlakiem. Początkowo asfaltową szosą, a potem łagodnie lasem, wzdłuż potoku Zadnávoda idziemy Doliną ZadnéjVody. Po około 1,5 godzinnym marszu dochodzimy do miejscaTri vody (1368 m n.p.m.)., gdzie szlak żółty spotyka się z czerwonym z Lukovej. Górną część doliny pokonujemy idąc powoli stromą ścieżką z serpentynami. Podziwiając po drodze piękne widoki Tatr i zachodniej części Niżnych Tatr dochodzimy do przełęczy Poľana (1837 m n.p.m.). Tu robimy przerwę na posiłek i pamiątkowe zdjęcia. Szczyt Poľana (1890 m n.p.m. ) jest fragmentem grzbietu głównego Niżnych Tatr. Umiarkowanym przejściem przez wzniesienia i przehyby docieramy na wierzchołek Bôru (1888 m n.p.m.). Tu czas na kolejny odpoczynek. Następnie boczną odnogą Bôru przez pasmo kosodrzewiny i dalej lasem dochodzimy do siodła Sinej (1302 m n.p.m.). Z siodła prowadzi stromy żółty szlak, kończący się na ostrym, skalistym szczycie Sinej (1560 m n.p.m.). Schodzimy z siodła początkowo płaskim, zalesionym grzbietem, następnie po stromym stoku w dół do Radovej doliny, której dno z licznymi formami skalnymi ma charakter krasowego koryta z wypłukanymi wirowymi kotłami. Szlak wiedzie wzdłuż potoku i żeby przejść ten odcinek przeskakujemy z jednego brzegu na drugi po skalnych głazach. Ok. godz. 17.00 docieramy na parking przy Demänowskiejjaskyňislobody. Wracamy do hotelu.

Dzień drugi

Z przełęczy Čertovica (1238m n.p.m.) startujemy ok. godz. 8.30. Idziemy za czerwonymi znakami. Čertovica przecina grzbiet Niżnych Tatr na dwie części: wschodnią i zachodnią. Wschodnia - łagodniejsza, kulminuje na początku łańcucha od wschodu (KráľovohoľskeTatry) najwybitniejszym wierzchołkiem KraľovąHoľą - 1940 m n.p.m. Zachodnia – większa, skupia dwutysięczniki (Ďumbierske Tatry), z najwyższym szczytem Ďumbierem - 2045,9 m n.p.m.

Stromym stokiem podchodzimy na Lajštroch(1602 m n.p.m) skąd rozpościerają się widoki na Tatry Wysokie z Krywaniem, słowackie Tatry Zachodnie i Niżne Tatry poprzecinane dolinami. Wieje wiatr lecz wysoka kosówka chroni nas przed ostrymi podmuchami. Mijamy Kumstovesedlo(1549 m n.p.m.) i wychodzimy na masyw Králička (1807m n.pm.), gdzie dochodzi żółty szlak ze Starorobociańskiej Doliny.W dole na południowym zboczu ĎumbierawidaćChatęgenerala M. R.Štefánika (1728 m n.p.m.). Po krótkim odpoczynku w chacie wyruszamy w dalszą drogę - na Ďumbier. Mozolnie trawersujemy stoki góry, które od południowej strony pokryte są granitowymi głazami, w niektórych miejscach dość stromo opadającymi. Północne stoki Ďumbiera tworzą ściany kotłów lodowcowych spadające do dolin: Bystrej i Ludarovej. Najwyższy szczyt Niżnych Tatr– Ďumbier (2045,9 m n.p.m.) zdobywamy ok. godz. 13.00. Na szczycie znajduje się krzyż lotaryński, a obok cokół. Z wierzchołka rozciąga się szeroka panorama na Tatry Wysokie, Tatry Zachodnie, Góry Choczańskie. Widać także zbiornik wodny Liptovska Mara. Po odpoczynku zbieramy się w dalszą drogę. Wracamy na Krúpovosedlo (1921 m n.p.m.). W drodze na Demânovskesedlo (1756 m n.p.m.) mijamy stado pasących się kozic. Zwierzęta bez najmniejszych obaw podchodzą do nas i przyglądają się nam uważnie. To niecodzienny widok. Czerwonym szlakiem podążamy w stronę Chopoka. DoKamiennej Chaty pod Chopokiem (2000 m n.p.m.) docieramy około godz. 15.00, skąd za około pól godziny jesteśmy na szczycie góry.

Kopułę szczytowąChopoka tworzą ostre bloki skalne. Z wierzchołka góry rozciąga się rozległa panorama Tatr Wysokich, Tatr Zachodnich, widaćDereše i Pol’anę. W dole widoczna jest Demânovska dolina. Stok Chopoka w kierunku północy opada stromymi ścianami skalnymi, porozdzielanymi licznymi żlebami, do jednej z górnych odnóg Doliny Demianowskiej – Lukovej Doliny, zaś w stronę południa – dość stromymi, choć gładkimi i słabo rozczłonkowanymi stokami do Doliny Bystrej. Niedaleko szczytu Chopoka znajduje się budynek i maszt przekaźnika telekomunikacyjnego, stacja meteorologiczna oraz górna stacja kolejki gondolowej. Podnóże Chopoka zajmuje ośrodek narciarski Jasná. Jest to największy ośrodek narciarski na Słowacji.

Ciepły posiłek w chacie, miłe pogawędki dodają nam sił. Po godzinnym odpoczynku zbieramy się w drogę powrotną. Wracamy za niebieskimi znakami przez Lukovą(1670 m n.p.m.), Pod OrlouSkalou (1470 m n.p.m.) do Mikulašskiej Chaty (1135 m n.p.m.), gdzie niedaleko na parkingu czeka na nas autobus. Wracamy do hotelu.

Dzień trzeci

Jest godz. 9.30. Wycieczkę rozpoczynamy z Malužiny (725 m n.p.m.) i za żółtymi znakami dochodzimy do Svidowskégoselda (1133 m n.p.m.). Stąd większa część grupy idzie zielonym szlakiem na Ohnište.

Ohnište (1538 m n.p.m.) to masyw górski zbudowany głównie z wapieni i dolomitów. W szczytowych partiach ma charakter łagodnie pofałdowanej równiny krasowej z licznymi zagłębieniami i przepaściami, ograniczonej ze wszystkich stron urwistymi zboczami. Przecinają je poprzeczne, długie na kilkaset metrów nieprzerwane turniowe rzędy oddzielone wąskimi równinami. Masyw ma dwa wierzchołki. Wyższy (1538 m n.p.m.) znajduje się nad dużą polaną. Pod głównym szczytem znajduje się głęboka na 125 m Velkáľadowaprepast, a niedaleko wierzchołka łatwo dostrzec Okno (1378 m n.p.m.) - otwór skalny o wysokości 10 m. Z głównego szczytu roztacza się jeden z najpiękniejszych widoków na Niżne Tatry, zwłaszcza na granie i kotły ich centralnej części.

Kilkoro z nas wybiera spacerowy szlak do LiptovskiegoJána (początkowo żółty, a od miejsca PredBystrou niebieski). Cała trasa ma około 15 km. Po drodze zatrzymujemy się pod Stanišovskimi jaskiniami. Tu robimy przerwę na posiłek i zwiedzanie jaskiń. Popołudniu dopada nas burza. Grupa, która poszła na Ohnište, już wraca. Po przemoczonych wycieczkowiczów podjeżdża autobus. Suszymy się, posilamy i około godz. 17.00 wyruszamy w drogę powrotną do Krakowa, gdzie przybywamy o 21.00. Kolejny wyjazd dobiegł końca. Był udany - piękne widokowo trasy i pogoda łaskawa. Bilans naszych wędrówek jest imponujący: w ciągu trzech dni pokonaliśmy 60 km górskich tras i 3500 m przewyższenia! Niżne Tatry są przepiękne. To wymarzone miejsce na długie wędrówki. Mimo wysokogórskiego charakteru nie są trudne do pokonania i co najważniejsze - jest mało ludzi.

A ja znów dotknęłam piękna. Tam w górze wszystko jest inne. Tam słońce dłużej świeci i deszcz nie przeszkadza. Tam w górze myśli się inaczej. Tam w górze szerzej otwierają się oczy. Tam w górze kromka chleba ma inny smak.
Tam jest pięknie…

Dziękuję kierownikom wycieczki: Andrzejowi i Zdzisławowi.
Dziękuję wszystkim Uczestnikom wycieczki.

Lucyna

Bibliografia
Nizke Tatry.Chopok – Čertovica. Mapa turystyczna. VKÚ, 2010
Wikipedia

Tatry Niskie 4 – 6 lipca 2014

Trasa I
04.07.2014 Mikulašska Chata (1135 m) – Polana(1885) - Sina (1560m) - Demianovska Jaskinia Svobody Słowacja Tatry Niskie 28 Tak
Trasa II
04.07.2014 Demianovska Jaskinia Svobody (820m) – Sina (1560m) - Demianovska Jaskinia Svobody Słowacja Tatry Niskie 16 Tak
Trasa III
04.07.2014 Mikulašska Chata (1135m) – Chopok (2024m) Słowacja Tatry Niskie 15 Tak
04.07.2014 Chopok (2024m) –– Ďumbier (2043m) – Chata gen M. R. Štefánika (1740 m) – (Demianovske Sedlo 1756m) - Chopok (2024m) Słowacja Tatry Niskie 22 Tak
Trasa I
05.07.2014 SedloCertovica (1238m) – Ďumbier (2043m) – Chopok (2024m) – Mikulašska Chata (1135m) Słowacja Tatry Niskie 36 Tak
Trasa II
05.07.2014 SedloCertovica (1238m) – Ďumbier (2043m) – KrupovoSedlo (1910m) – Lučky (925) Słowacja Tatry Niskie 31 Tak
Trasa III
05.07.2014 Chopok (2024m) - Ďumbier (2043m) – Chopok (2024m) Słowacja Tatry Niskie 15 Tak
Trasa I
06.07.2014 Malužina (725m) – SvidovskeSedlo (1133m) - Ohniste (1533m) – SvidovskeSedlo (1133m) – PredBystru (885m) – Liptovski Jan (660m) Słowacja Tatry Niskie 32 Tak
Trasa II
06.07.2014 Malužina (725m) – SvidovskeSedlo (1133m) – PredBystru (885m) – Liptovski Jan (660m) Słowacja Tatry Niskie 21 Tak