POLSKI GRZEBIEŃ

Pogoda: cudowne lato

Polski Grzebień

Trasa:

Dnia 30 czerwca 2012 roku, wraz z całą grupą Klubu Turystyki Górskiej wyruszyliśmy na Polski Grzebień. Wyszliśmy z Łysej Polany, natomiast naszą podróż zakończyliśmy w Starym Smokowcu. Pogoda dopisała naszym wojażom, nie mieliśmy żadnych nieprzyjemności z strony warunków atmosferycznych, poza wysoką temperaturą i dusznością, chociaż dzięki tym małym niedogodnościom widoczność była wspaniała.

Wycieczkę należy uznać za udaną, ponieważ nic nie może równać się z przyjemnością wspólnego wędrowaniem w obecności bliskich przyjaciół, czyli całego grona Klubu Turystyki Górskiej, przy jednoczesnym podziwianiu cudownych widoków – skarbów naszych gór, do których niewątpliwie każdy może mieć dostęp, podróżując z naszym „Wierchem”.

Wyjazd z pewnością nie odbyłby się z taką pomyślnością, gdyby nie wspaniała postawa Zdzisława Gardziela, kierownika wycieczki. To dzięki jego pomysłowości i odpowiedzialności nasza wyprawa realizowała się według bardzo dobrze przemyślanego i praktycznego planu, jednocześnie przekazał nam on ogrom wiedzy o miejscach, które mogliśmy odwiedzić. Należy uznać za konieczne podziękowanie w stronę Eli Gardziel, żony Zdzisława, która całymi siłami wspierała organizację wyjazdu.

Góry niewątpliwie są dla nas dobrem bezcennym, jednakże musimy podchodzić do nich z dużą dozą rozwagi, gdyż każdy rozsądny turysta musi wiedzieć, że podróżowanie i zwiedzanie tych pięknych miejsc niesie z sobą wiele zagrożeń, których każdy musi być świadomy.

Konieczna wspomnienia jest wspaniała postawa naszego prezesa Eugeniusza Halo, który baczył na bezpieczeństwo wszystkich uczestników i nie dopuścił, aby ktokolwiek w chwilach słabości pozostał osamotniony na szlaku.
Bezsprzecznie wyjazd należy uznać za niezapomniany i miejmy nadzieję, że pośród naszego Klubu Turystyki Górskiej „Wierch”, będzie nas czekać jeszcze wiele udanych wyjazdów, co niewątpliwie nastąpi.

Ewa Skrzyńska

Na Polski Grzebień - w Słowacji

Tatrzański staw

Wyjście na trasę rozpoczynamy o godz. 900 po przekroczeniu przejścia granicznego na Łysej Polanie, skręcając w las niebiesko znakowaną drogą. Szlak wiedzie wzdłuż Białki, stanowiącej tu granicę polsko-słowacką. Po około półgodzinnym marszu dochodzimy do Polany Biała Woda, skąd otwiera się panorama Tatr Wysokich od Gerlacha po Dolinę Roztoki. Na pierwszym planie na środku góruje rozłożysty szczyt Młynarza (2170 m n.p.m.) i Żabiej Czuby (2080 m n.p.m.), a pomiędzy nimi wysoko zawieszona Dolina Żabich Stawów Białczańskich.

Przekraczamy potok Biała Woda, następnie Żabi Potok. Dolina Białej Wody jest w tym miejscu od strony wschodniej ograniczona masywem Szerokiej Jaworzyńskiej (2210 m n.p.m.), natomiast od zachodu wyrasta nad nią urwiste, postrzępione zbocze Młynarza (2170 m n.p.m.). Szlak niebieski od Łysej Polany wiedzie lasem, bardzo powoli prowadzi w górę i dopiero od Polany pod Wysoką zaczyna się bardziej męczące podejście. W tym miejscu szlak zmienia charakter, zwęża się, są trawersy, rozpoczyna się zdobywanie wysokości. Po wyjściu ponad poziom lasu pojawiają się wspaniałe widoki. Nieopodal szumi wodospad Kacza Siklawa. Szlak wprowadza nas do Doliny Kaczej i Litworowej Doliny.

Wspinamy się w stronę Litworowego Stawu (1859 m n.p.m.), nad którym od północy góruje Hruba Turnia (2086 m n.p.m.). Znad Litworowego Stawu rozpościera się widok na m.in. Rysy (2499 m n.p.m.) oraz Ganek (2462 m n.p.m.). W dalszym ciągu wspinamy się stromo w górę do Kotła pod Polskim Grzebieniem, w którym znajduje się Zmarzły Staw (2047 m n.p.m.), pokryty lodem przez większą część roku. Końcowe podejście na przełęcz Polski Grzebień wiedzie przez stromy żleb po głazach, kamieniach i piargu. Na tym odcinku są metalowe pręty zabezpieczające szlak przed lawinami skalnymi.

Widok z Polskiego Grzebienia (2200 m n.p.m.) wynagrodził nam trud mozolnej wspinaczki. Pod stopami mamy górny taras Doliny Wielickiej, nad którą od północnego-zachodu góruje Litworowy Szczyt (2413 m n.p.m.) i dalej w kierunku południowym masyw Gerlacha (Zadni Gerlach - 2616 m n.p.m. i najwyższy szczyt masywu - 2654 m n.p.m.). Od strony południowo-wschodniej dolinę okala Mała Wysoka (2429 m n.p.m.) i Granaty Wielickie z najwyższym wierzchołkiem - Rogatą Turnią (ok. 2420 m n.p.m.). Niestety Gerlach chwilowo poskąpił nam swojej urody. W czasie, gdy odpoczywaliśmy, zasłonił się gęstymi chmurami.

Na przełęczy spotykamy część naszej grupy, która weszła na sąsiedni szczyt – Małą Wysoką. To miejsce, z którego, rozciąga się panorama obejmująca znaczną część Tatr Wysokich. Od wschodu widać Lodowy Szczyt (2627 m n.p.m.), Łomnicę (2634 m n.p.m.), Pośrednią Grań (2441 m n.p.m.), Tatry Bielskie, a po stronie zachodniej Wysoką (2547 m n.p.m.), Rysy i masyw Gerlacha. Od południa można dostrzec wierzchołki Staroleśnego Szczytu (2476 m n.p.m.) i Sławkowskiego Szczytu (2452 m.np.m.). Zejście ze szczytu prowadzi tą samą drogą co wejście.

Na przełęczy spędzamy ok. 45 min., posilamy się, robimy pamiątkowe zdjęcia i zielonym szlakiem wyruszamy w drogę powrotną do Śląskiego Domu.

Pokonujemy stromy odcinek szlaku poprowadzony skałami, gdzie przy pomocy łańcuchów dochodzimy do górnego piętra Doliny Wielickiej (Zadniej Doliny Wielickiej). Schodząc coraz niżej wchodzimy w odnogę boczną doliny, gdzie wita nas toń Długiego Stawu (1939 m n.p.m.), nad którą piętrzy się północno-wschodnia potężna ściana Gerlacha, teraz bez mgły, odsłonięta, groźna. Idziemy zasłanym głazami dnem surowej Doliny Wielickiej i dochodzimy do jej kolejnego piętra - Wielickiego Ogrodu. Tutaj teren jest nieco podmokły, przez co roślinność staje się bujniejsza. Dalej zielony szlak prowadzi nas do progu, skąd rozpościera się piękny widok na Wielicki Staw (1666 m n.p.m.). Droga kieruje nas wschodnim brzegiem jeziora wśród obfitej roślinności. Po drodze mijamy ostry kapiący wodą próg i stąd za kilkanaście minut jesteśmy w Domu Śląskim. Tu robimy krótki odpoczynek, posilamy się, przybijamy pieczątki. Następnie udajemy się w dalsza drogę (od krzyżówki żółtym szlakiem) – do Starego Smokowca, skąd o godz. 2000 wyruszamy autokarem do Krakowa, gdzie przyjeżdżamy ok. godz. 2230.

Długość przebytej trasy wynosi około 27 km, czas przejścia z odpoczynkami - 11 godzin. Były długie, mozolne podejścia, odcinki łańcuchów, lecz trudy wynagradzały nam wspaniale tatrzańskie widoki, które towarzyszyły nam niemal przez całą drogę. I pogoda nam dopisała.

Wyrazy podziękowania dla Kierownika wycieczki – Zdzisława Gardziela za profesjonalne przygotowanie wyjazdu i prowadzenie grupy. Podziękowania należą się także Prezesowi – Gieniowi Halo m.in. za skuteczne zamykanie grupy.
Dziękuję wszystkim Uczestnikom wycieczki.

Lucyna

Polski Grzebień (słow. Poľský hrebeň, - znana szeroka przełęcz (2200 m n.p.m.) w głównej grani Tatr, pomiędzy dolinami Białej Wody (Bielovodská dolina), dokładniej jej odgałęzieniem Doliną Świstową (Svišťová dolina), i Wielicką (Velická dolina). Przez Polski Grzebień poprowadzony jest znakowany szlak turystyczny łączący te doliny oraz umożliwiający wejście z przełęczy na sąsiadujący z nią szczyt Małej Wysokiej (Východná Vysoká). Droga szlaku została ułatwiona m.in. przez założenie od strony północnej zabezpieczeń (1892).

Okolice przełęczy dość obficie porasta kuklik górski i rzadki gatunek rośliny tatrzańskiej – jaskier lodnikowy.

W XVIII wieku używano nazwy Grzebień w odniesieniu do długiego odcinka grani, później dodano przymiotnik Polski. W połowie XIX wieku została zawężona do przełęczy.