Zakończenie sezonu

Kierownik wycieczki: Adam Lemoch - Przodownik GOT
Pogoda: słoneczna

Pasmo Jaworza i Sałasza

Kryzys widocznie zbliża się wielkimi krokami ponieważ tylko 20 uczestników zdecydowało się na wycieczkę kończącą sezon turystyczny zorganizowaną przez koło PTTK ZB przy Zakładzie Walcowni Zimnej Blach.

W wynajętym busie zajęliśmy wszystkie dostępne miejsca i tak w sobotni poranek wyruszyliśmy podziwiać Pasmo Łososińskie.

Z widokowej przełęczy św. Justa (375) pozdrawiają nas eremici św. Świerad z Tropia, św. Urban z Iwkowej i św. Just pierwsi krzewiciele chrześcijaństwa na tych ziemiach. Krętymi serpentynami zjeżdżamy nad Jezioro Rożnowskie, by następnie skręcić w prawo do miejscowości Skrzętla – Rojówka. Właśnie w tej miejscowości gdzie kończy się asfalt wyruszamy na naszą wędrówkę.

Pasmo Jaworza i Sałasza

Pogoda po raz kolejny nam dopisała, świeciło słońce i wiał lekki wiaterek – było więc w sam raz. Wbrew pozorom pasmo Łososińskie, pomimo że wznosi się tylko na ok 700-900metrów jest bardzo widokowe i pejzaży nie brakowało.

Pierwszym wzniesieniem, które pokonaliśmy była Babia Góra, tak tak Babia Góra posiadająca dwa wierzchołki (727-697) oraz ogromną polanę zajętą przez pola uprawne i zabudowania z której mogliśmy podziwiać Tatry.

Leniwym krokiem podchodzimy pod najwyższy szczyt Jaworza (918) nazywanego również przez miejscowych Kretówka lub Patryja.Niegdyś na jego stokach schronienia szukali zbójnicy i rabusie. To od nich zapewne wzięła nazwę Jaskinia Zbójecka.Pod samym jego szczytem, na osiedlu Wola Stańkowa, wzniesiono 20metrową drewnianą wieżę widokową.

Pasmo Jaworza i Sałasza Pasmo Jaworza i Sałasza

To niejako powrót do tradycji, bowiem kiedyś na jego szczycie stała drewniana wieża triangulacyjna ale nie wytrzymała jednak próby czasu.

Pasmo Jaworza i Sałasza

Pozostajemy tutaj kilka minut by podziwiać panoramy i spożyć drugie śniadanie. Po minięciu Jaworza, kolejną dłuższą przerwę zrobiliśmy sobie na Sałaszu (906). Grupa rozpaliła nawet ognisko i upiekliśmy wniesione kiełbaski, tak więc nikt nie poszedł w dalszą trasę o głodzie.

Pasmo Jaworza i Sałasza Pasmo Jaworza i Sałasza

Niebieski szlak opuszcza pasmo kierując się w stronę Limanowej. Biegnie on bowiem przez stok narciarski Limanowa-Ski oraz Miejską Górę, na której znajduje się prawie 40-metrowy krzyż wraz z platformą widokową. Przy krzyżu znajdują się ławeczki wraz z tablicą z opisem panoramy rozpościerającej się z platformy widokowej.

Pasmo Jaworza i Sałasza

Pozostaje tylko zejść do oczekującego nas busa i wyruszyć w drogę powrotną. Po drodze postanawiamy zaglądnąć do Bacówki nad Wilczym Rynkiem, która okazuje się zamknięta kończąc swój sezon z dniem 30 września.

Kawalkada samochodów weselników blokuje nam drogę, więc przyglądamy się z ciekawością a zarazem podwajając liczbę przybyłych gości. To już ostatnia atrakcja tego dnia i o godzinie 18 jesteśmy w Krakowie.

W imieniu organizatorów pragnę podziękować wszystkim uczestnikom tej wycieczki oraz wszystkim tym, którzy uczestniczyli w naszych wyjazdach przez ostatnie 4 lata. Kadencja obecnego zarządu koła ZB dobiega końca i mamy nadzieję, że nasze wspólne wyjazdy zostaną wam w pamięci i nadal będziecie aktywnie spędzać czas na turystycznych szlakach.