znaczek50 (8 kB)

Niepołomice 2014
28 września 2014 r.

niepolomice01 (74 kB)

50 Jubileuszowy Jesienny Zlot Turystów Pieszych - odbył się 28.09.2014, z metą w Parku Miejskim przed zamkiem w Niepołomicach.

Turyści biorący udział w Zlocie wędrowali szlakami turystycznymi po Puszczy Niepołomickiej.

Zlot brał udział w Międzypokoleniowej Sztafecie Turystycznej- pod hasłem „Turystyka łączy pokolenia”.

W Zlocie brały udział następujące drużyny:

Na mecie rozegrano cztery konkursy:

Najlepsi zostali nagrodzeni a najliczniejsze drużyny otrzymały puchary.

Na mecie znajdował się również punkt weryfikacyjny odznak turystyki pieszej, prowadzony przez przodownika TP stopnia I pana Władysława Ruska

Sponsorami 50. Jubileuszowego Jesiennego Zlotu Turystów Pieszych byli:

Puchary i nagrody wręczali:

Atrakcją Zlotu były organizowane w tym czasie IX Pola Chwały, z mszą polową i przemarszem wszystkich formacji wojskowych od czasów rzymskich po współczesne, jak również liczne kiermasze ubiorów i akcesoriów wojskowych w Rynku.

Zarząd Komisji Turystyki Pieszej działającej w Hutniczo-Miejskim Oddziale PTTK w Krakowie serdecznie dziękuje wszystkim naszym sponsorom i wszystkim organizatorom Zlotu.

Do zobaczenia na następnych Zlotach.

Komandor Zlotu – Helena Grzywacz

zlotniepolomice (109 kB)

Jesień w puszczy

Klubu Turystyki Górskiej „Wierch”

W Niepołomicach odbył się 50 Jubileuszowy Jesienny Zlot Turystów Pieszych. Zastanawialiśmy się jak najlepiej to uczcić. Postanowiliśmy, że najlepiej świętować taką okrągłą rocznicę, właśnie wędrówką i czynnym uczestnictwem na mecie zlotu. Energiczna i energetyczna grupa z Klubu Turystyki Górskiej „Wierch” w kilkuosobowym składzie wybrała się na zlot. Można by napisać, że naszą wędrówkę pieszą rozpoczęliśmy w Staniątkach, zakończyliśmy na Rynku w Niepołomicach, wzięliśmy udział w zlocie i wróciliśmy do domu.
I tyle!? No bo czym nas mogą zainteresować Niepołomice?

Niektóre wycieczki rzeczywiście można tak opisać, ale nie ten spacer.
Ileż nowych ciekawych miejsc, wątków historycznych, miłych wrażeń dostarczył nam ten dzień!
Nasze wędrowanie, rozpoczęliśmy już właściwie na dworcu kolejowym w Krakowie. Poznawaliśmy jego nowe usytuowanie, nowoczesny wygląd. Potem podróż pociągiem (trochę za krótka) przywołała wspomnienia. Każdy przypominał sobie kiedy i gdzie ostatnio podróżował pociągiem. Już w wagonie rozpoczęliśmy pierwsze przygotowania i przymiarki do „jesiennego” wejścia na metę zlotu.

Cmentarz

Potem spacer przez Staniątki, zapoznanie się z historią miejscowości, odwiedzenie cmentarza z I wojny św. Nr 329, zatrzymanie się przy pomniku poświęconym bohaterom zamachu na H. Franka. Idąc dalej przez Puszczę Niepołomicką, odwiedziliśmy inne miejsca pamięci narodowej. Pomniki upamiętniające wydarzenia z okresu I i II Wojny Światowej. Odszukaliśmy cmentarz żydowski, z dobrze zachowanymi macewami.
Spacerowaliśmy przez puszczę w promieniach pięknego słońca, babiego lata i jesiennie wybarwiających się liści. Był czas na piknik, na zbieranie runa leśnego, kwiatów do jesiennych bukietów. Żeby ładnie zaprezentować się na mecie, wszyscy brali udział w tworzeniu zwrotek do naszej, naprędce ułożonej piosenki.

Dziś zlot w Niepołomicach

Krakowski PTTK

Konkursy na nas czekają
Bogate nagrody są
My z naszą grupą wspaniałą
Puchar zgarniemy stąd.

Wokół Rynku i Zamku Królewskiego w Niepołomicach trwał duży ruch, w związku z trwającą tu wielką historyczną imprezą „Pola Chwały”. Wiele grup rekonstrukcyjnych w strojach wojskowych, rycerskich, średniowiecznych miało rozbite swoje obozowiska.. Wchodząc w naszych kolorowych strojach nie wzbudzaliśmy zbytniego zdziwienia, wręcz wtopiliśmy się w całą imprezę.
Przy rycerskim stole Okazało się to przyjemne, bo dzięki temu mogliśmy stanąć przy jednym stole z rycerstwem i zasmakować pysznych dań. Potem obejrzeliśmy pokazy grup rekonstrukcyjnych, przedstawiające bitwy z 1920 r.

Po przybyciu na metę 50 Jubileuszowego Zlotu Turystów Pieszych, zaprezentowaliśmy się piosenką, strojami, wzięliśmy udział w konkursach. w których zdobyliśmy dwie nagrody. Na zakończenie otrzymaliśmy prezenty i puchar dla całej drużyny.
Gdy ok. 17:00 opuszczaliśmy Niepołomice, Jarmark Historyczny na Rynku, zabawa, kiermasze, pokazy w całym centrum miasta jeszcze trwały. Szkoda było wyjeżdżać.

Dzień ten zapamiętamy jako spędzony bardzo mile, wesoło, ciekawie, w przyjacielskim towarzystwie. Niech żałują Ci, którzy nie zdecydowali się na taki sposób rekreacji.

Agata Karwowska

Parada

Szkolne Koło PTTK nr 1
w Publicznym Gimnazjum Sióstr Salezjanek
im. Świętego Dominika Savio w Krakowie

Jest chłodno i mgliście ale dzień zapowiada się słoneczny. Autobusami MPK dotarliśmy do Niepołomic na godz. 930. Na miejscu udajemy się w stronę kościoła p.w. Dziesięciu Tysięcy Męczenników który został ufundowany przez Kazimierza Wielkiego w XIV wieku. Na terenie przyległym do kościoła przeżywaliśmy polową Msze św. rycerską. Msza jest pod gołym niebem, ptaki przelatują nam nad głowami, a obok nas stoi szwadron ułanów na koniach.

Podczas kazania Ks. Proboszcz zwrócił uwagę na to, że bardzo ważną częścią etosu żołnierskiego i rycerskiego który jest nieodzowny także w naszej obecnej rzeczywistości jest dotrzymywanie słowa, dotrzymywanie obietnic, dotrzymywanie przysięgi. W ten sposób buduje się przestrzeń zaufania społecznego i w rodzinach.

Po Mszy św. w blasku słońca oglądamy przemarsz wojsk poszczególnych oddziałów - od czasów rzymskich do współczesnych. Na hipodromie Krakowski Szwadron Ułanów daje pokaz swoich umiejętności.

Zwiedzamy Zamek Królewski, odbywają się tam pokazy tańców dworskich Per Saecula, są wystawy wojennych gier planszowych i wypożyczalnie strojów dworskich. Już wiemy, że na Pola Chwały należy stosownie się ubrać (strój wojskowy z dowolnej epoki). Wracamy na hipodrom, aby obejrzeć pokaz grupy rekonstrukcyjnej - inscenizacja bitwy z I Wojny Światowej, nazwanej ostatnią wojną dżentelmenów. Toczy się walka pomiędzy wojskiem austriackim a moskalami. Chwilowe zawieszenie broni pozwala udzielić pomocy rannym i zwieść zabitych. Nikt nie ośmieli się strzelić do sanitariuszy, ale gdy wybuchnie II Wojna Światowa nastanie barbarzyństwo.

Do zobaczenia są jeszcze ogrody Królowej Bony, tam stacjonują Legiony Rzymskie, Celtowie i Mongołowie. Wszędzie stacjonują różne wojska, na rynku stragany z militariami, ulice patrolują komandosi amerykańscy. My udajemy się na krótki spacer do Puszczy Niepołomickiej, aby odpocząć od zgiełku miasta i huku wystrzałów. Po powrocie meldujemy się pod zamkiem na mecie 50-tego Jubileuszowego Zlotu Turystów Pieszych. Wracamy autokarem z Hutniczo-Miejskim Oddziałem PTTK do Krakowa.

Podczas naszej wycieczki miło było spotkać uczniów naszej szkoły, którzy wybrali się tam ze swoimi rodzicami. Żałujemy tylko, że nie udało się nam zobaczyć wszystkich atrakcji, a były jeszcze turniej walki szablą, Pustynna Burza, II wojna w zatoce Perskiej, Karpacka Troja, partyzanci i żołnierze wyklęci, przedwojenna policja, Kontygent brytyjski i inne.