Regulamin Pracy
Komisji Turystyki Górskiej
Hutniczo-Miejskiego Oddziału PTTK
w Krakowie
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Komisja Turystyki Górskiej, zwana dalej Komisją, jest fachowym organem Zarządu Hutniczo-Miejskiego Oddziału PTTK w Krakowie, działa na podstawie Art. 50 Statutu PTTK i § 22 Statutu Oddziału PTTK i niniejszego regulaminu.
§ 2
Regulamin niniejszy określa zakres i tryb działania, organizację i zasady tworzenia komisji Zarządu Oddziału PTTK.
Rozdział II
Zadania, tryb i zakres działania
§ 3
- Do zakresu działania Komisji, Zarządu Oddziału PTTK należą zagadnienia związane z realizacją celów i zadań PTTK w dziedzinie przez nie reprezentowanej, a w szczególności: fachowe doradztwo dla Zarządu Oddziału, kształtowanie polityki w danej dziedzinie, koordynacja działalności właściwych klubów.
- Komisja, w ramach udzielonych pełnomocnictw, może występować w imieniu Zarządu Oddziału PTTK do właściwych władz.
- Komisja opracowuje szczegółowy plan działalności rocznej.
- Komisja sporządza plan pracy na okres kadencji 2013 – 2017 ujmując w nich zadania do realizacji. Plany pracy podlegają zatwierdzeniu przez Zarząd Oddziału.
§ 4
Do zadań utworzonej komisji Zarządu Oddziału należy:
- Realizowanie zadań wynikających z uchwał Zjazdu Oddziału, Zarządu Oddziału i władz naczelnych PTTK oraz właściwych Regionalnych i Krajowych Narad Turystyki.
- Inspirowanie i koordynowanie działalności oddziałowych kół i klubów oraz wykorzystywanie ich potencjału.
- Przedstawianie właściwym władzom PTTK wniosków i opinii dotyczących zagospodarowania turystycznego na terenach istotnych z punktu widzenia interesów turystyki.
- Kształtowanie wzorców właściwych postaw i zachowań związanych z aktywnością turystyczną.
- Rozwijanie wszelkich form działania związanych z ochroną środowiska przyrodniczego i kulturowego uwzględniających rozwój turystyki i krajoznawstwa,
- Zgłaszanie uwag związanych z wytyczaniem i znakowaniem szlaków turystycznych, ustalanie ich przebiegu, kontrola stanu znakowania i wykonywania prac znakarskich.
- Społeczny nadzór nad przestrzeganiem przez jednostki PTTK i osoby prowadzące obiekty PTTK regulaminu obiektu PTTK, informowanie właściwych władz PTTK o stwierdzonych nieprawidłowościach.
- Kierowanie na szkolenia, zgodnie z obowiązującymi w PTTK programami, przodowników i instruktorów właściwej dla danej komisji dyscypliny oraz prowadzenie ewidencji posiadanych i zdobywanych uprawnień.
- Upowszechnianie zdobywania odznak turystycznych, ustalanie ich regulaminów, organizowanie i prowadzenie terenowych referatów weryfikacyjnych, jeżeli należy to do właściwości komisji.
- Branie udziału w organizowanych seminariach i konferencjach na tematy związane z problematyką właściwą dla danej komisji
- Gromadzenie i zapoznawanie się z opracowywanymi i wydawanymi materiałami szkoleniowymi, informacyjnymi i popularyzatorskimi.
- Utrzymywanie kontaktów z pokrewnymi organizacjami i instytucjami krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi oraz reprezentowanie w nich PTTK.
- Organizowanie centralnych (ogólnopolskich) imprez turystycznych i krajoznawczych.
- Wykonywanie innych zadań wynikających ze specyfiki działań danej komisji.
§ 5
- Zarząd Hutniczo-Miejskiego Oddziału PTTK na okres obecnej kadencji powołuje Komisję Turystyki Górskiej, jako fachowy organ doradczy w sprawach specjalizacji i specyfiki działań. Kadencja Komisji obejmuje okres pomiędzy oddziałowymi naradami.
- Do zakresu działania komisji, działającej na podstawie art. 22 ust. 1 Statutu Hutniczo-Miejskiego Oddziału PTTK, należą zagadnienia określone w uchwale Zarządu Oddziału powołującej komisję.
- Komisja, powoływana jest przez Zarząd Oddziału po konsultacji z przedstawicielami właściwej dyscypliny lub środowiska. Konsultacja może mieć formę narady połączonej z wyborami.
- Organizację, zadania i tryb pracy komisji, wymienionych w ust. 1 określa Zarząd Oddziału w uchwalonym regulaminie.
- Prawo zgłaszania kandydatów do komisji, wymienionych w ust. 1 przysługuje:
- członkom Zarządu Hutniczo–Miejskiego Oddziału PTTK w Krakowie,
- ustępującej komisji.
- członkom Zarządu Kół i Klubów.
§ 6
- Komisja, realizuje swoje zadania we współpracy z innymi organami fachowymi i jednostkami PTTK. Przewodniczący komisji, bierze udział w posiedzeniach Zarządu Oddziału z głosem doradczym.
- W przypadku gdy działalność komisji wchodzi w zakres działania innego organu fachowego Zarządu Oddziału, działania powinny być uzgodnione między nimi. Przypadki sporne rozstrzyga Zarząd Oddziału PTTK.
Rozdział III
Zasady tworzenia
§ 7
- Komisja utworzona przez Zarząd Oddziału PTTK na podstawie art. 22 ust. 1 Statutu Hutniczo-Miejskiego Oddziału PTTK liczą od 5 do 9 członków.
- Skład komisji oraz zmiany w nim następujące w okresie kadencji podlegają zatwierdzeniu przez Zarząd Oddziału PTTK.
- Zarząd Oddziału zwołuje naradę komisji w ciągu 3 miesięcy po Zjeździe Oddziału PTTK, przy czym powiadomienie członków ustępującej komisji i kandydatów powinno nastąpić co najmniej na miesiąc przed terminem narady.
§ 8
- Oddziałowa narada dokonuje oceny działalności komisji oraz ustala kierunki jej działalności na okres kadencji.
- Uchwały oddziałowej narady zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy delegatów.
- Uchwały oddziałowej narady podawane są do wiadomości Zarządu Oddziału.
§ 9
Oprócz oddziałowej narady, komisja może organizować okresowe spotkania robocze oraz inne spotkania, których zadaniem jest analizowanie realizacji planu pracy i zadań, w dziedzinie właściwej dla komisji.
Rozdział IV
Organizacja i tryb pracy komisji
§ 10
- Przewodniczącego, wiceprzewodniczącego lub wiceprzewodniczących i sekretarza tworzonej komisji powołuje Zarząd Oddziału.
- Do wyboru pozostałego składu tworzonej komisji ma zastosowanie wybór fachowych członków przez Prezydium Komisji z pośród zgłoszonych kandydatów w głosowaniu tajnym.
- Komisja ma prawo kooptować nowych członków na zwolnione w okresie kadencji miejsca w liczbie nie przekraczającej składu pochodzącego z wyboru.
§ 11
Komisja może działać bezpośrednio i przez powołane przez siebie zespoły. Członkami
zespołów mogą być osoby nie będące członkami komisji.
§ 12
- Zebrania komisji, zwoływane są przez przewodniczącego lub osobę przez niego upoważnioną, w miarę potrzeb wynikających z zadań i specyfiki działania lub według ustalonego harmonogramu spotkań, lecz nie mniej niż 4 zebrań w roku.
- Prawo zwoływania zebrania komisji, przysługuje również Prezydium Zarządu Oddziału.
- Uchwały komisji, zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej
połowy członków. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego zebrania. Uchwały komisji, przekazywane są Zarządowi Hutniczo-Miejskiego Oddziału PTTK.
- Zebrania komisji, są protokołowane, zaś dokumentacja ich działalności jest przechowywana w biurze Oddziału PTTK a następnie archiwizowana.
- Obsługę biurową komisji, zapewnia Biuro Oddziału PTTK.
§ 13
- Zarządowi Hutniczo-Miejskiego Oddziału PTTK przysługuje prawo uchylenia uchwał komisji, jeżeli są sprzeczne z przepisami prawa, Statutem PTTK, niniejszym regulaminem lub interesami PTTK.
- Zarządowi Hutniczo-Miejskiego Oddziału PTTK przysługuje prawo zawieszania lub odwoływania członka komisji, jeżeli jego działalność jest sprzeczna z przepisami prawa, Statutem Hutniczo-Miejskiego Oddziału PTTK, niniejszym regulaminem lub interesami PTTK.
- Zarządowi Hutniczo-Miejskiego Oddziału PTTK przysługuje prawo zawieszania lub odwoływania komisji jeżeli jej działalność jest sprzeczna z przepisami prawa, Statutem PTTK, niniejszym regulaminem lub interesami PTTK. W przypadku odwołania komisji Zarząd Hutniczo-Miejskiego Oddziału zwołuje w ciągu trzech miesięcy od daty odwołania naradę odpowiedniej dyscypliny lub środowiska, celem wyboru nowej komisji.
- Od decyzji zarządu członek komisji lub komisja ma prawo odwołania do Oddziałowego Sądu Koleżeńskiego, w ciągu siedmiu dni, od podjęcia decyzji.
§ 14
Komisja działa w oparciu o środki finansowe w ramach budżetu Hutniczo-Miejskiego Oddziału PTTK w Krakowie, dotacji i darowizn oraz może korzystać ze środków przyznanych na zadania zlecone.
§ 15
Komisja Turystyki Górskiej Hutniczo-Miejskiego Oddziału PTTK w Krakowie używa pieczęci
firmowej podłużnej z napisem:
HUTNICZO-MIEJSKI ODDZIAŁ
PTTK W KRAKOWIE
KOMISJA TURYSTYKI GÓRSKIEJ
31-751 KRAKÓW
ul. BULWAROWA 37
§ 16
- Interpretacja niniejszego regulaminu należy do Zarządu Hutniczo-Miejskiego Oddziału PTTK w Krakowie.
- Interpretacja postanowień Regulaminu Zarządu Koła należy do Zarządu Hutniczo-Miejskiego Oddziału PTTK w Krakowie.
- W sprawach nie uregulowanych regulaminem mają zastosowanie przepisy prawa, Statutu Hutniczo–Miejskiego Oddziału PTTK w Krakowie i Statutu PTTK oraz Regulaminu ZG PTTK.
§ 17
Regulamin niniejszy, uchwalony uchwałą Zarządu Hutniczo-Miejskiego Oddziału PTTK w Krakowie nr 3/ZO/2013 z dnia 23 marca 2013 roku, wchodzi w życie z dniem uchwalenia.