Regulamin Pracy
Komisji Turystyki Górskiej
Hutniczo-Miejskiego Oddziału PTTK
w Krakowie

Rozdział I
Postanowienia ogólne

§ 1

Komisja Turystyki Górskiej, zwana dalej Komisją, jest fachowym organem Zarządu Hutniczo-Miejskiego Oddziału PTTK w Krakowie, działa na podstawie Art. 50 Statutu PTTK i § 22 Statutu Oddziału PTTK i niniejszego regulaminu.


§ 2

Regulamin niniejszy określa zakres i tryb działania, organizację i zasady tworzenia komisji Zarządu Oddziału PTTK.

Rozdział II
Zadania, tryb i zakres działania

§ 3

  1. Do zakresu działania Komisji, Zarządu Oddziału PTTK należą zagadnienia związane z realizacją celów i zadań PTTK w dziedzinie przez nie reprezentowanej, a w szczególności: fachowe doradztwo dla Zarządu Oddziału, kształtowanie polityki w danej dziedzinie, koordynacja działalności właściwych klubów.
  2. Komisja, w ramach udzielonych pełnomocnictw, może występować w imieniu Zarządu Oddziału PTTK do właściwych władz.
  3. Komisja opracowuje szczegółowy plan działalności rocznej.
  4. Komisja sporządza plan pracy na okres kadencji 2013 – 2017 ujmując w nich zadania do realizacji. Plany pracy podlegają zatwierdzeniu przez Zarząd Oddziału.

§ 4

Do zadań utworzonej komisji Zarządu Oddziału należy:

  1. Realizowanie zadań wynikających z uchwał Zjazdu Oddziału, Zarządu Oddziału i władz naczelnych PTTK oraz właściwych Regionalnych i Krajowych Narad Turystyki.
  2. Inspirowanie i koordynowanie działalności oddziałowych kół i klubów oraz wykorzystywanie ich potencjału.
  3. Przedstawianie właściwym władzom PTTK wniosków i opinii dotyczących zagospodarowania turystycznego na terenach istotnych z punktu widzenia interesów turystyki.
  4. Kształtowanie wzorców właściwych postaw i zachowań związanych z aktywnością turystyczną.
  5. Rozwijanie wszelkich form działania związanych z ochroną środowiska przyrodniczego i kulturowego uwzględniających rozwój turystyki i krajoznawstwa,
  6. Zgłaszanie uwag związanych z wytyczaniem i znakowaniem szlaków turystycznych, ustalanie ich przebiegu, kontrola stanu znakowania i wykonywania prac znakarskich.
  7. Społeczny nadzór nad przestrzeganiem przez jednostki PTTK i osoby prowadzące obiekty PTTK regulaminu obiektu PTTK, informowanie właściwych władz PTTK o stwierdzonych nieprawidłowościach.
  8. Kierowanie na szkolenia, zgodnie z obowiązującymi w PTTK programami, przodowników i instruktorów właściwej dla danej komisji dyscypliny oraz prowadzenie ewidencji posiadanych i zdobywanych uprawnień.
  9. Upowszechnianie zdobywania odznak turystycznych, ustalanie ich regulaminów, organizowanie i prowadzenie terenowych referatów weryfikacyjnych, jeżeli należy to do właściwości komisji.
  10. Branie udziału w organizowanych seminariach i konferencjach na tematy związane z problematyką właściwą dla danej komisji
  11. Gromadzenie i zapoznawanie się z opracowywanymi i wydawanymi materiałami szkoleniowymi, informacyjnymi i popularyzatorskimi.
  12. Utrzymywanie kontaktów z pokrewnymi organizacjami i instytucjami krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi oraz reprezentowanie w nich PTTK.
  13. Organizowanie centralnych (ogólnopolskich) imprez turystycznych i krajoznawczych.
  14. Wykonywanie innych zadań wynikających ze specyfiki działań danej komisji.

§ 5 

  1. Zarząd Hutniczo-Miejskiego Oddziału PTTK na okres obecnej kadencji powołuje Komisję Turystyki Górskiej, jako fachowy organ doradczy w sprawach specjalizacji i specyfiki działań. Kadencja Komisji obejmuje okres pomiędzy oddziałowymi naradami.
  2. Do zakresu działania komisji, działającej na podstawie art. 22 ust. 1 Statutu Hutniczo-Miejskiego Oddziału PTTK, należą zagadnienia określone w uchwale Zarządu Oddziału powołującej komisję.
  3. Komisja, powoływana jest przez Zarząd Oddziału po konsultacji z przedstawicielami właściwej dyscypliny lub środowiska. Konsultacja może mieć formę narady połączonej z wyborami.
  4. Organizację, zadania i tryb pracy komisji, wymienionych w ust. 1 określa Zarząd Oddziału w uchwalonym regulaminie.
  5. Prawo zgłaszania kandydatów do komisji, wymienionych w ust. 1 przysługuje:
    1. członkom Zarządu Hutniczo–Miejskiego Oddziału PTTK w Krakowie,
    2. ustępującej komisji.
    3. członkom Zarządu Kół i Klubów.

§ 6 

  1. Komisja, realizuje swoje zadania we współpracy z innymi organami fachowymi i jednostkami PTTK. Przewodniczący komisji, bierze udział w posiedzeniach Zarządu Oddziału z głosem doradczym.
  2. W przypadku gdy działalność komisji wchodzi w zakres działania innego organu fachowego Zarządu Oddziału, działania powinny być uzgodnione między nimi. Przypadki sporne rozstrzyga Zarząd Oddziału PTTK.

Rozdział III
Zasady tworzenia


§ 7

  1. Komisja utworzona przez Zarząd Oddziału PTTK na podstawie art. 22 ust. 1 Statutu Hutniczo-Miejskiego Oddziału PTTK liczą od 5 do 9 członków.
  2. Skład komisji oraz zmiany w nim następujące w okresie kadencji podlegają zatwierdzeniu przez Zarząd Oddziału PTTK.
  3. Zarząd Oddziału zwołuje naradę komisji w ciągu 3 miesięcy po Zjeździe Oddziału PTTK, przy czym powiadomienie członków ustępującej komisji i kandydatów powinno nastąpić co najmniej na miesiąc przed terminem narady.

§ 8

  1. Oddziałowa narada dokonuje oceny działalności komisji oraz ustala kierunki jej działalności na okres kadencji.
  2. Uchwały oddziałowej narady zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy delegatów.
  3. Uchwały oddziałowej narady podawane są do wiadomości Zarządu Oddziału.

§ 9

Oprócz oddziałowej narady, komisja może organizować okresowe spotkania robocze oraz inne spotkania, których zadaniem jest analizowanie realizacji planu pracy i zadań, w dziedzinie właściwej dla komisji.

Rozdział IV
Organizacja i tryb pracy komisji

§ 10

  1. Przewodniczącego, wiceprzewodniczącego lub wiceprzewodniczących i sekretarza tworzonej komisji powołuje Zarząd Oddziału.
  2. Do wyboru pozostałego składu tworzonej komisji ma zastosowanie wybór fachowych członków przez Prezydium Komisji z pośród zgłoszonych kandydatów w głosowaniu tajnym.
  3. Komisja ma prawo kooptować nowych członków na zwolnione w okresie kadencji miejsca w liczbie nie przekraczającej składu pochodzącego z wyboru.

§ 11

Komisja może działać bezpośrednio i przez powołane przez siebie zespoły. Członkami zespołów mogą być osoby nie będące członkami komisji.


§ 12

  1. Zebrania komisji, zwoływane są przez przewodniczącego lub osobę przez niego upoważnioną, w miarę potrzeb wynikających z zadań i specyfiki działania lub według ustalonego harmonogramu spotkań, lecz nie mniej niż 4 zebrań w roku.
  2. Prawo zwoływania zebrania komisji, przysługuje również Prezydium Zarządu Oddziału.
  3. Uchwały komisji, zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego zebrania. Uchwały komisji, przekazywane są Zarządowi Hutniczo-Miejskiego Oddziału PTTK.
  4. Zebrania komisji, są protokołowane, zaś dokumentacja ich działalności jest przechowywana w biurze Oddziału PTTK a następnie archiwizowana.
  5. Obsługę biurową komisji, zapewnia Biuro Oddziału PTTK.

§ 13

  1. Zarządowi Hutniczo-Miejskiego Oddziału PTTK przysługuje prawo uchylenia uchwał komisji, jeżeli są sprzeczne z przepisami prawa, Statutem PTTK, niniejszym regulaminem lub interesami PTTK.
  2. Zarządowi Hutniczo-Miejskiego Oddziału PTTK przysługuje prawo zawieszania lub odwoływania członka komisji, jeżeli jego działalność jest sprzeczna z przepisami prawa, Statutem Hutniczo-Miejskiego Oddziału PTTK, niniejszym regulaminem lub interesami PTTK.
  3. Zarządowi Hutniczo-Miejskiego Oddziału PTTK przysługuje prawo zawieszania lub odwoływania komisji jeżeli jej działalność jest sprzeczna z przepisami prawa, Statutem PTTK, niniejszym regulaminem lub interesami PTTK. W przypadku odwołania komisji Zarząd Hutniczo-Miejskiego Oddziału zwołuje w ciągu trzech miesięcy od daty odwołania naradę odpowiedniej dyscypliny lub środowiska, celem wyboru nowej komisji.
  4. Od decyzji zarządu członek komisji lub komisja ma prawo odwołania do Oddziałowego Sądu Koleżeńskiego, w ciągu siedmiu dni, od podjęcia decyzji.

§ 14

Komisja działa w oparciu o środki finansowe w ramach budżetu Hutniczo-Miejskiego Oddziału PTTK w Krakowie, dotacji i darowizn oraz może korzystać ze środków przyznanych na zadania zlecone.

§ 15

Komisja Turystyki Górskiej Hutniczo-Miejskiego Oddziału PTTK w Krakowie używa pieczęci firmowej podłużnej z napisem:

HUTNICZO-MIEJSKI ODDZIAŁ
PTTK W KRAKOWIE
KOMISJA TURYSTYKI GÓRSKIEJ
31-751 KRAKÓW
ul. BULWAROWA 37
§ 16

  1. Interpretacja niniejszego regulaminu należy do Zarządu Hutniczo-Miejskiego Oddziału PTTK w Krakowie.
  2. Interpretacja postanowień Regulaminu Zarządu Koła należy do Zarządu Hutniczo-Miejskiego Oddziału PTTK w Krakowie.
  3. W sprawach nie uregulowanych regulaminem mają zastosowanie przepisy prawa, Statutu Hutniczo–Miejskiego Oddziału PTTK w Krakowie i Statutu PTTK oraz Regulaminu ZG PTTK.
§ 17

Regulamin niniejszy, uchwalony uchwałą Zarządu Hutniczo-Miejskiego Oddziału PTTK w Krakowie nr 3/ZO/2013 z dnia 23 marca 2013 roku, wchodzi w życie z dniem uchwalenia.


kontur (2 kB)
copyright