Imprezy turystyczne

Kierownik wycieczki: Edward Zajma
Pogoda: upalna
Rymanów Zdrój

„Beskid Niski sercu bliski”

Trasa obecnego etapu GSB rozpoczyna się i wiedzie od Nowej Wsi przez – Cergową – Lubatową – Iwonicz Zdrój – Rymanów Zdrój - Wisłoczek – Puławy Górne – Tokarnię – Kamień do Komańczy.

Cergowa (716 m npm.) zwana jest Wielką Górą lub Królową Beskidu Dukielskiego. Posiada trzy wierzchołki. Cergowa to swoisty kompleks przyrodniczy i turystycznych atrakcji. Dwa rezerwaty przyrody, największe skupisko jaskiń szczelinowych w Beskidach i źródełko Złota Studnia.

Rezerwat ”1000-lecia na Cergowej”. 61 ha utw. w 1963 r. Chroni stary las mieszany ( buczyna karpacka, olszyna karpacka, jaworzyna górska, stanowiska cisa). Ochronie podlegają także formy przyrody nieożywionej, skałki piaskowcowe, osuwiska i jaskinie.

Rezerwat „Cisy w Nowej Wsi” rezerwat leśny o pow, 2,2 ha utw, 1957 r. Chroni się tu naturalne stanowiska cisa. Drzewo powoli rosnące w Europie są cisy mające 2000 lat. Roślina trująca. Zabójcza skuteczność soku z cisa była znana od dawna.

Lubatowa wieś 3,5 tys mieszkańców położona w dolinie Lubatówki 4,5 km od Iwonicza Zdroju. Neogotycki kościół parafialny z 1921 r. Przechodzimy przez wzgórza Żabie, Przedziwna i docieramy do Iwonicza Zdroju.

Iwonicz Zdrój to jedno z najstarszych uzdrowisk w kraju. Leczenie uzdrowiskowe możliwe jest głównie dzięki wodom mineralnym: chlorkowo-wodorowęglowo-sodowym, jodowym, bromowym i borowinom. Wykorzystuje się je do leczenia chorób układu krążenia, układu nerwowego, pokarmowego, itp. Przechodząc szlakiem mogliśmy zobaczyć Dom Zdrojowy „ Stary Pałac” i Hotel. Secesyjne Łazienki Mineralne, Sanatorium Excelsior, pawilony nad źródłami Amelia, Karol i Józef, drewniane wille w stylu szwajcarskim i źródło Bełkotka pomnik przyrody, oraz. najciekawsze zabytki budownictwa uzdrowiskowego które są zlokalizowane przy szlaku. IT – Dietla 2.

Następnie wkraczamy w Beskid Rymanowski. Idziemy stokami Suchej Góry, Gloriety i Mogiły i dochodzimy do Rymanowa Zdroju na parking do autobusu.

Działalność uzdrowiska rozpoczęła się w 1876, kiedy to odkryto w Rymamowie źródła mineralne. Szczawy chlorkowo-sodowe, bromkowe, jodkowe, i borowiny. Bywali tu Stanisław Wyspiański, Kazimierz Przerwa -Tetmajer, Kornel Makuszyński. Uzdrowisko dziecięce. Możemy tu zobaczyć Pijalnie Wód, Wille, Pensjonaty, Sanatoria i Kościół, dolina rzeki Tabor.

Dzień drugi - rozpoczynamy wędrówkę z Rymanowa Zdroju. Wśród tablic informacyjnych na ścieżce przyrodniczej, opuszczamy Rymanow Zdrój. Wychodzimy z lasu. Otwiera się widok na WOŁTUSZOWĄ – pozostałość wsi której już nie ma. Historię tego miejsca przypomina tablica oraz cerkwisko i cmentarz. Stokami Działu docieramy do asfaltowej drogi i wsi Wisłoczek. Teraz asfaltową drogą przez nieistniejącą wieś Tarnawka dochodzimy do wsi Puławy Dolne. Na Wisłoku oglądamy ciekawe obrywy skalne nad korytem Wisłoka. Później dochodzimy do Puław Górnych ( sklepu brak jest tylko skromna restauracja).

Wisłok - dopływ Sanu dł. 205 km wypływa ze stoków Kanasiówki.

Dalej czeka nas dość długa trasa przez lesiste i bezludne Pasmo Bukowicy. Ale bez wyczerpujących podejść długie wyrównane odcinki.

Pasmo Bukowicy rozciąga się na długości ok. 20 km. Osiąga maksymalną wysokość 778 m na szczycie Tokarnia.

Po uciążliwym odkrytym odcinku drogi w upale dochodzimy do lasu i podchodzimy pod wierzchołek Skibce. Wchodząc na Skibce ( Zrubań 776m) przechodzimy wzdłuż granicy rezerwatu „Bukowica”. Utworzony 1996 r pow, 292 ha. Ochronie podlega typowa buczyna karpacka.

Wędrujemy grzbietem przez wierzchołki Smokowiska i Wilcze Budy, dochodzimy do przełęczy pod Tokarnią i żółtym szlakiem schodzimy do Woli Piotrowej.

W trzecim dniu ponownie wchodzimy na przełęcz pod Tokarnią i czerwonym szlakiem wchodzimy na wierzchołek Tokarni (778 m) - wieża przekaźnikowa. Później wędrujemy przez Mendla Wierch, dawną wieś Przybyszów, Kamień, przysiółek Fajtyska, widokowy grzbiet Wachlowskiego Wierchu (666 m ) i schodzimy do schroniska PTTK w Komańczy. 100 m od szlaku klasztor Sióstr Nazaretanek. Później remontowaną drogą na bardzo długim odcinku do autobusu. Wracamy do Krakowa.

W Ośrodku Wypoczynkowym mieszkało nam się nieźle. Prowadzą tam gospodarstwo ekologiczne, mają owce, kozy, konie i bydło długowłose. Atrakcją było spędzać czas wieczorami w tężni solnej i sadzawce solankowej. Jest tam też „Bulgotka”, a parę minut od Ośrodka na Wisłokiem znajduje się największe w naszej części Karpat odkrywka warstw łupków menilitowych, ciekawe ukształtowania i formy.

Wędrówka przez Beskid Niski zakończona, teraz zostały nam BIESZCZADY! To już do zakończenia GSB blisko.