Zakopane
20.11.2010 r.

Kierownik wycieczki: Bronisława Polak
Przejazd na trasie: Kraków - Zakopane - Kraków
Pogoda: ciepło z przejaśnieniami

W listopadowy ciepły poranek ruszamy na wycieczkę do Zakopanego. Miasto leży u podnóża Tatr i na ich pn. stokach, oraz na obszarze Rowu Podtatrzańskiego, na wysokości 800 - 1000 m n.p.m. nad Zakopianką, częściowo w obrębie Tatrzańskiego Parku Narodowego. Docieramy do Kuźnic gdzie rozpoczyna się wiele szlaków turystycznych. My udajemy się w kierunku Hali Kondratowej. Po drodze odwiedzamy Pustelnię Świętego Brata Alberta na Kalatówkach, z kaplicą Świętego Krzyża, zbudowaną wiosną 1898 roku przez braci albertynów, z pomocą górali. W projekcie prawdopodobnie pomagał Stanisław Witkiewicz.
6 czerwca 1997 roku pustelnię odwiedził Ojciec Święty Jan Paweł II.

Nasza grupa podzieliła się: część poszła na Kalatówki, a pozostali udali się w kierunku Hali Kondratowej (1333 m n.p.m.). Po wyjściu z lasu przed nami rozpostarł się wspaniały widok na Halę i oświetlone jesiennym słońcem Tatry. Po krótkim odpoczynku w schronisku im. Władysława Krygowskiego udaliśmy się w drogę powrotną przez Polanę Kalatówki (1198 m n.p.m.) do Kużnic, podziwiając nadal piękne widoki.
Na polanie znajduje się duży murowany Hotel Górski - jedno z najokazalszych i najbardziej komfortowych schronisk górskich.
Z Kuźnic udajemy się na Stare Krzeptówki, gdzie pod nr 17 mieści się zabytkowa chata góralska Jana Krzeptowskiego zwanego Sabałą. Mieści się tu małe muzeum, którego eksponatami są elementy wyposażenia należące do rodziny Sabały. Chata Sabały to przykład najstarszego budownictwa góralskiego.
Na koniec naszej wycieczki odwiedzamy Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej, ośrodek zakonny palotynów. W 1987 r. wybudowano tu kościół, będący votum wdzięczności za uratowanie życia Ojca Świętego Jana Pawła II po zamachu w dniu 13 maja 1981 roku.
Wnętrze świątyni wykończone jest w stylu góralskim w drewnie. W ołtarzu głównym znajduje się tabernakulum i tron z figurą Matki Bożej Fatimskiej.

Ponieważ dzień jest krótki nie mogliśmy obejrzeć tzw. Parku Fatimskiego, gdzie znajduje się ołtarz, przy którym Jan Paweł II odprawił mszę św. w Zakopanem pod Krokwią w 1997 r. i droga krzyżowa. Przed kościołem replika krzyża z Giewontu.

Do domu wracamy zadowoleni z udanego wypadu, pogoda dopisała, humory też, a że była to ostatnia wycieczka w tym sezonie, składamy sobie życzenia świąteczne i noworoczne, oraz zapraszamy na nasze wycieczki w roku przyszłym.