Góry Świętokrzyskie

Kierownik wycieczki: Pustułka Janusz

Łysogóry

Widok na Wymyśloną i Łysicę

To już V odcinek Głównego Szlaku Świętokrzyskiego. W sobotni ranek 16 maja o 6.45 wyruszyliśmy z parkingu pod Światowidem w kierunku Kielc. Pogoda, w odróżnieniu od panującej na wycieczce w ubiegłym roku wspaniała. Ponieważ prognozy na cały dzień też były optymistyczne, tak więc w dobrych nastrojach i bez przeszkód dojeżdżamy do punktu wyjścia przy Przełomie Lubrzanki. Po drodze, w czasie jazdy, uczestnicy otrzymują garść informacji na temat warunków BHP oraz zasad poruszania się podczas wędrówek górskich ze szczególnym uwzględnieniem zachowania się w Świętokrzyskim Parku Narodowym. Trasę naszej wycieczki rozpoczęliśmy szlakiem czerwonym od rzeki Lubrzanki wspinając się na Górę Stefana Żeromskiego Radostową.

Na Radostowej

Po wykonaniu pamiątkowych zdjęć na szczycie, wędrując w pięknej scenerii wiosennej zieleni, mając przed oczami górującą na horyzoncie Łysicę docieramy do szczytu Wymyślonej.

…wśród pól uprawnych…

Dalsza droga wiedzie wśród pól uprawnych, głównie łanów truskawek a następnie już asfaltem przez Krajno Zagórze, Przełęcz Krajeńską do Świętej Katarzyny. W Ośrodku Wczasowym „JODEŁKA” (dawnym schronisku PTTK) robimy przerwę na śniadanie. Pieczemy kiełbaski, robimy pamiątkowe zdjęcia, odpoczywamy przed drugim etapem naszej wędrówki. Autobusem podjeżdżamy do Podlesia pod szlak czerwony, skąd realizujemy dalszą trasę. Obrzeżami Świętokrzyskiego Parku Narodowego docieramy do Huty Szklanej a następnie na Łysą Górę.

Gołoborze na Łysej Górze

Z platformy widokowej podziwiamy słynne Gołoborze, po czym już indywidualnie zwiedzamy Klasztor, Kościół, Muzeum ŚPN. Trasę naszej wycieczki kończymy w Trzciance, dokąd schodzimy przez Puszczę Jodłową ze Świętego Krzyża .Żegnamy Łysogóry tym razem wyjątkowo nam przyjazne. Szybko i bez przeszkód docieramy do Krakowa, zaliczając tym samym kolejny odcinek Głównego Szlaku Świętokrzyskiego im. Edmunda Massalskiego.