Pasmo Stołowej Góry i Gronia

Zakończenie sezonu turystycznego

Widok na Skomielną Czarną i Pasmo Koskowej Góry
Widok na Skomielną Czarną i Pasmo Koskowej Góry

Sobotni poranek 18 października godzina 8 rano wyruszamy z parkingu pod byłym kinem Światowid do Osielca. Im bliżej gór to pogoda zmienia się na gorsze, robi się mglisto i zaczyna siąpić deszcz. W trakcie jazdy uczestnicy zostają zapoznani z wymogami BHP obowiązującymi podczas wycieczki a także na bieżąco uzyskują informacje krajoznawcze o trasie.

Przedstawiciele akcji  „Tymbark dla polskich sadowników”.
Przedstawiciele akcji „Tymbark dla polskich sadowników”.

Podczas krótkiego postoju na stacji benzynowej w Suchej Beskidzkiej wszyscy dostajemy w prezencie po dorodnym jabłuszku, w ramach akcji „Tymbark dla polskich sadowników”. Z Osielca rozpoczynamy wędrówkę szlakiem zielonym. W strugach deszczu, najpierw dróżką asfaltową a potem polną w lesie, wspinamy się na Słoną Grapę.

W drodze na Słoną Grapę

Im bliżej Trylawskiej Góry to las przechodzi z mieszanego w bukowy, co dodaje pięknego kolorytu. Na trasie ścieżka pokryta jest dywanem z liści. Po drodze mijamy kapliczkę postawioną przez koło łowieckie „Knieja” z Jordanowa upamiętniającą ”kolegów, którzy odeszli do krainy wiecznych łowów”, jak głosi tablica umieszczona na głazie obok.

Kapliczka przy szlaku

Zdobywamy Trylawską Górę, po czym dochodzimy do skrzyżowania ze szlakiem niebieskim biegnącym z Koskowej Góry do Jordanowa i już tylko kilka minut dzieli nas od planowanego postoju. W międzyczasie deszcz przestaje padać, a my wchodzimy na szczyt Gronia i dalej na Polanę Gronie. Trudy wędrówki w deszczu zostają wynagrodzone, zza chmur wychodzi słońce i świat od razu jest piękniejszy.

Na Polanie Gronie

Koledzy rozpalają ognisko, pieczemy kiełbaski, robimy pamiątkowe zdjęcia, podziwiamy roztaczające się widoki z Polany. Zarząd Koła, w podziękowaniu za aktywną działalność na rzecz Koła PTTK Stalowni oraz za pomoc w organizacji wycieczek i rajdów w 2014 roku, uhonorował i wyróżnił- Anitę, Leszka, Elę Olszewskich, Jolę Pustułka, Ryśka Wścisło, Zdzisia Ziółka, Bożenkę Pierzchalską, Karolinę, Paulinę, Małgorzatę i Staszka Piwowarczyków, Kasię i Pawła Wiatrów.

Podsumowanie sezonu

Szczególnie ciepło Zarząd i członkowie Koła podziękowali swemu Prezesowi ”Nunusiowi” za 15- letnią organizację wycieczek i rajdów z Kołem PTTK Stalowni. Pamiątkowe zdjęcie na tle Kaplicy „Sanktuarium czynu zbrojnego” wzniesionego z inicjatywy żołnierzy AK Podhalańskiego Oddziału Partyzanckiego „Harnaś” w latach 1996 – 1998 kończy nasz postój i czas ruszać w dalszą drogę.

Pamiątkowe zdjęcie

Szlakiem zielonym kontynuujemy naszą wędrówkę przez Stołową Górę, Przykrą Górę i docieramy do Skomielnej Czarnej. Po drodze oglądamy odsłaniające się widoki Pasma Koskowej Góry, Beskidu Wyspowego i panoramę Skomielnej Czarnej.

Zgodnie z planem wyruszamy w drogę powrotną do Krakowa. Na parkingu pod Światowidem żegnamy się a tym samym kończymy Sezon turystyczny 2014 Koła PTTK Zakładu Stalownia.