spisz01 (31 kB)

Linia spisz02 (100 kB)

Trasa górska:

Dzień Kobiet na Spiszu

Tym razem Klub Turystyki Górskiej zaprosił wszystkich chętnych do świętowania Dnia Kobiet (i Dnia Mężczyzn) podczas wędrówki po Polskim Spiszu. Kraina ta ma obszar 195 km² i obejmuje 14 wsi: Nowa Biała, Trybsz, Czarna Góra, Rzepiska, Jurgów, Łapszanka, Kacwin, Łapsze Niżne, Łapsze Wyżne, Niedzica, Falsztyn, Frydman, Krempachy, Dursztyn. Teren ten, to pograniczny tygiel. Kraina siedmiu kultur, która przez lata była areną konfliktów, zbyt wąsko pojmowanych nacjonalizmów. Na Spiszu mieszkali obok siebie Węgrzy, Słowacy, Polacy, Niemcy, Rusini, Żydzi i Cyganie. Do dziś mówią tu "po nasymu", choć dla każdego znaczy to co innego. Wielokulturowość terenów przygranicznych miała wpływ na nazewnictwo miejscowości. Charakterystyczna dla Spisza a nietypowa dla reszty Polski jest architektura murowanych kościołów, swoisty sposób zabudowy wsi i poszczególnych zagród, specyficzny lokalny ubiór ludowy.

Geograficznie wyróżnić można na Polskim Spiszu; Pieniny Spiskie z najwyższą górą Żar (879 m n.p.m) i Zamagórze Spiskie z kulminacją Kuraszowski Wierch (1040 m n.p.m.). Trasa naszej wycieczki prowadziła przez zachodnią część Zamagórza Spiskiego. Wycieczkę rozpoczęliśmy od zwiedzania XVI wiecznego modrzewiowego kościoła w Trybszu p.w. św. Elżbiety Węgierskiej. Kościółek otworzył nam ojciec Rajmund. Pieczę nad zabytkiem i nowym kościołem pod tym samym wezwaniem sprawują cystersi z Mogiły. Wewnątrz kościoła zachowała się polichromia z 1647 r, wykonana z inicjatywy proboszcza z Frydmana, księdza Jana Ratułowskiego jako „biblia dla ubogich”. Sceny biblijne na stropie przedstawione są na tle panoramy Pienin i Tatr Bielskich. Jest to najstarsza zachowana panorama Tatr. W pobliżu kościoła rosną olbrzymie, stare drzewa, lipa i jawor pomniki przyrody. Następnie podjechaliśmy autokarem do Czarnej Góry. Autokar za zgodą ojca Huberta- gospodarza obiektu- zatrzymał się na dłuższy postój przy ośrodku rekolekcyno-wypoczynkowym, prowadzonym również przez cystersów z Mogiy. Po obejrzeniu pobliskiej, drewnianej Zagrody Korkoszów z XIXw., wyszliśmy na Litwinkę (902m n.p.m.) z widokową platformą i 21 metrowym krzyżem milenijnym na szczycie. Widok stamtąd na okolicę mieliśmy wspaniały. To tu odbyły się pierwsze krajowe zawody szybowcowe. Wygrzewając się w słońcu z zachwytem spoglądaliśmy w błękitne niebo, podziwialiśmy panoramę z Gorcami, Pieninami i Tatrami na horyzoncie. Potem przy pobliskiej karczmie, przy górnej stacji wyciągu narciarskiego - GrapaSki, specjalnie dla naszej grupy, zapłonęło ognisko i rozpalony został grill, na którym usmażyły się wniesione na górę kiełbaski. Panie i panowie otrzymali okolicznościowe upominki. Nie zapomnieliśmy o gospodarzach obiektu.

Z Czarnej Góry-Litwinki przemieściliśmy się na przeciwległy stok i po osiągnięciu wierzchołka Wierchowiny(963 m n.p.m)powędrowaliśmy dalej niebieskim szlakiem, przez osiedle Pawliki i Piłatówkę na południe w kierunku widocznych Tatr. Na Przełęczy Nad Łapszanką odpoczęliśmy przy odnowionej kapliczce i przez umieszczoną tam lunetę oglądaliśmy zaśnieżone szczyty Tatr Bielskich i drewnianą kładkę nad drzewami na Słowacji. Drogą przez Rzepiska zeszliśmy do Jurgowa, gdzie czekał na nas proboszcz, który otworzył nam drewniany kościół p.w. św Sebastiana z pięknie odnowionym wnętrzem. Rzeźba patrona kościoła św. Sebastiana oraz rzeźby w bocznych ołtarzach; św Mikołaja i Matki Boskiej Różańcowej wraz z otaczającymi je lustrami, były na czas Wielkiego Postu zasłonięte obrazami. Kwiatowa, kolorowa polichromia, piękne ludowe feretrony oraz barokowy wystrój kościoła reprezentujący odmianę tzw. „spiskiego rokoka” wszystkich oczarowały. Spod sufitu spoglądał na nas słynny św. Michał Archanioł pokonujący diabła, którego nie wszyscy powinni oglądać.

Jadwiga Kwiecień

spisz03 (156 kB) Linia

Czarna Góra - Litwinka - Czarna Góra Sołtysowo
- Wierchowina - Pawliki - Piłatówka
- Przełęcz Nad Łapszanką - Jurgów (13 km)
10.03.2018

10.03.2018 Trybsz - Czarna Góra /autobus/ BZ. 0 Tak
10.03.2018 Czarna Góra 836 m - Litwinka 902 m - 0,7 km, 66 m↑, bez szlaku BZ.08 2 Tak
10.03.2018 Litwinka 902 m - Czarna Góra Sołtysowo 846 m - 0,6 km, bez szlaku BZ.08 1 Tak
10.03.2018 Czarna Góra Sołtysowo 846 m - Wierchowina 963 m 1,9km, 141 m↑, bez szlaku BZ.08 3 Tak
10.03.2018 Wierchowina 963 m - Pawliki (970-1018 m) - Przeł. Nad Łapszanką 5,1 km, 98 m↑, 128 m↓ niebieski (0 kB) BZ.08 6 Tak
10.03.2018 Przełęcz Nad Łapszanką - Jurgów, 4,9 km BZ.08 5 Tak

Relacja fotograficzna - Renata Martemianow