Znaczek Zlotu

50. Jubileuszowy
Jesienny Zlot Turystów Pieszych

Niepołomice 28 września 2014 roku.

Prowadzący: Agata Karwowska
Linia zlotniepolomice (109 kB)

Jesień w puszczy

W Niepołomicach odbył się 50 Jubileuszowy Jesienny Zlot Turystów Pieszych. Zastanawialiśmy się jak najlepiej to uczcić. Postanowiliśmy, że najlepiej świętować taką okrągłą rocznicę, właśnie wędrówką i czynnym uczestnictwem na mecie zlotu. Energiczna i energetyczna grupa z Klubu Turystyki Górskiej „Wierch” w kilkuosobowym składzie wybrała się na zlot. Można by napisać, że naszą wędrówkę pieszą rozpoczęliśmy w Staniątkach, zakończyliśmy na Rynku w Niepołomicach, wzięliśmy udział w zlocie i wróciliśmy do domu.
I tyle!? No bo czym nas mogą zainteresować Niepołomice?

Niektóre wycieczki rzeczywiście można tak opisać, ale nie ten spacer.
Ileż nowych ciekawych miejsc, wątków historycznych, miłych wrażeń dostarczył nam ten dzień!
Nasze wędrowanie, rozpoczęliśmy już właściwie na dworcu kolejowym w Krakowie. Poznawaliśmy jego nowe usytuowanie, nowoczesny wygląd. Potem podróż pociągiem (trochę za krótka) przywołała wspomnienia. Każdy przypominał sobie kiedy i gdzie ostatnio podróżował pociągiem. Już w wagonie rozpoczęliśmy pierwsze przygotowania i przymiarki do „jesiennego” wejścia na metę zlotu.

Cmentarz

Potem spacer przez Staniątki, zapoznanie się z historią miejscowości, odwiedzenie cmentarza z I wojny św. Nr 329, zatrzymanie się przy pomniku poświęconym bohaterom zamachu na H. Franka. Idąc dalej przez Puszczę Niepołomicką, odwiedziliśmy inne miejsca pamięci narodowej. Pomniki upamiętniające wydarzenia z okresu I i II Wojny Światowej. Odszukaliśmy cmentarz żydowski, z dobrze zachowanymi macewami.
Spacerowaliśmy przez puszczę w promieniach pięknego słońca, babiego lata i jesiennie wybarwiających się liści. Był czas na piknik, na zbieranie runa leśnego, kwiatów do jesiennych bukietów. Żeby ładnie zaprezentować się na mecie, wszyscy brali udział w tworzeniu zwrotek do naszej, naprędce ułożonej piosenki.

Dziś zlot w Niepołomicach

Krakowski PTTK

Konkursy na nas czekają
Bogate nagrody są
My z naszą grupą wspaniałą
Puchar zgarniemy stąd.

Wokół Rynku i Zamku Królewskiego w Niepołomicach trwał duży ruch, w związku z trwającą tu wielką historyczną imprezą „Pola Chwały”. Wiele grup rekonstrukcyjnych w strojach wojskowych, rycerskich, średniowiecznych miało rozbite swoje obozowiska.. Wchodząc w naszych kolorowych strojach nie wzbudzaliśmy zbytniego zdziwienia, wręcz wtopiliśmy się w całą imprezę.
Przy rycerskim stole Okazało się to przyjemne, bo dzięki temu mogliśmy stanąć przy jednym stole z rycerstwem i zasmakować pysznych dań. Potem obejrzeliśmy pokazy grup rekonstrukcyjnych, przedstawiające bitwy z 1920 r.

Po przybyciu na metę 50 Jubileuszowego Zlotu Turystów Pieszych, zaprezentowaliśmy się piosenką, strojami, wzięliśmy udział w konkursach. w których zdobyliśmy dwie nagrody. Na zakończenie otrzymaliśmy prezenty i puchar dla całej drużyny.
Gdy ok. 17:00 opuszczaliśmy Niepołomice, Jarmark Historyczny na Rynku, zabawa, kiermasze, pokazy w całym centrum miasta jeszcze trwały. Szkoda było wyjeżdżać.

Dzień ten zapamiętamy jako spędzony bardzo mile, wesoło, ciekawie, w przyjacielskim towarzystwie. Niech żałują Ci, którzy nie zdecydowali się na taki sposób rekreacji.