47 CENTRALNY RAJD HUTNIKÓW
"Pokrzywna 2009"

11 - 14 czerwca 2009 r.

Pokrzywna

Popularna wieś letniskowa, centrum turystyczne Gór Opawskich. Leży w przepięknej dolinie Złotego Potoku, graniczy z miejscowością Jarnołtówek. Otaczają ją góry: Olszak (453 m npm) oraz Szyndzielowa Kopa z Zamkową Kopą (571 m npm). Wieś Pokrzywna liczy ok. 207 mieszkańców. Mieści się tu strażnica Straży Granicznej, czynnych jest 11 ośrodków i pensjonatów wypoczynkowych, są bary i restauracje zarówno letnie, jak i całoroczne oraz sklepy ogólnospożywcze.

Zakończenie Rajdu odbyło się
w dniu 13 czerwca 2009 r.

RAJD W ZŁOTEJ DOLINIE

Na mecie rajdu

W dniach 11-14 czerwca 2009r. odbył się 47 Centralny Rajd Hutników dla wytrwałych członków drużyn, brachów hutników, szlakami górskimi Jeseników i Gór Opawskich, z metą rajdu w Pokrzywnej.

Znaczek RajdowyPieczątka rajdowa

Organizatorem imprezy był Klub i Komisja Turystyki Górskiej Hutniczego Oddziału PTTK w Krakowie i Hutniczy Oddział PTTK w Krakowie.

A oto drużyny uczestniczących w 47 Centralnym Rajdzie Hutników: M.O.Z.NSZZ "SOLIDARNOŚĆ" ArcelorMittal Poland S.A. O/Kraków, "Niezużyci Emeryci" Oddział Kraków, Koło PTTK w Zakładach "STALPRODUKT" z Bochni, Klub Turystyki Górskiej Hutniczego Oddziału PTTK w Krakowie, Koło PTTK Zakład Stalowniczy ArcelorMittal Poland S. A.O/Kraków, Koło PTTK ZB ArcelorMittal Poland S.A. Kraków i "SOLIDARNOŚĆ 80", Koło PTTK "TRAMP" przy C M C Zawiercie S.A., Drużyna Międzyzakładowego Związku Branży Hutniczej ArcelorMittal Poland S.A. O/Sosnowiec, Zakłady Koksownicze "Zdzieszowice" Sp. z o.o. z Zdzieszowic. W sumie zebrało się 628 osób.

Nasza drużyna KTG liczyła 59 osób, wędrowała po malowniczej i tajemniczej krainie Gór Opawskich i Jeseników. W pierwszy dzień z Jesenika poszliśmy na Krizovy Vrch, Zlaty Chlum, Certovy Kameny, Krajnik, Lazne Jesenik, Jesenik.

W drugi dzień z Karlovej Studanki przez Ovcarnie na Pradeda następnie do Barborki, powrót do Karlovej Studanki.

W trzeci dzień wyruszyliśmy zobaczyć pomniki przyrody nieożywionej. Karolinki, Piekiełko, Gwarkową Perć. Jest tam jeszcze Żabie Oczko i inne. Następnie wróciliśmy do bazy ponieważ nasza grupa miała wyznaczoną dość wczesną godzinę stawienia się na mecie, tj.12:45.Po przygotowaniu się wkroczyliśmy na metę zgodnie z wyznaczoną godziną i przedstawiliśmy swój program. Zaśpiewaliśmy wszyscy razem piosenkę pt. "KTG, KTG" przy akompaniamencie gitary - myślę że ten utwór stanie się naszym hymnem. Słowa do tej piosenki napisał nasz kolega Zbyszek Sieja, muzykę Ewa Skrzyńska. Następnie po piosence zostało wniesione wielkie kolorowe magiczne pudło z którego nagle wyłoniła się księżniczka cygańska, nasza Terenia Wróbel. Wiedziona jest przez dwóch ciemnookich, tajemniczych cyganów (naszych kolegów Jasia Kantora i Rafała) . Ona wyrywa się z ich objęć i daleeej udaje się w tany, aby zaczarować swoją magią i tańcem wszystkich tu obecnych. Księżniczka cudnie tańczyła, w takt uwodzicielskiej muzyki i rzucała na wszystkich dobre czary i uroki życząc szczęścia i obfitości. Do tego jeśli tylko ktoś z obecnych miał szczęście być dotkniętym przez nią czarodziejskim zielonym eliksirem, każde jego życzenie będzie spełnione.
Następnie udaliśmy się do konkursów. Po ogłoszeniu wyników okazało się, że nasza drużyna zdobyła II miejsce w ogólnej klasyfikacji, oraz I miejsce w Konkursie Wiedzy Turystycznej. Cieszyliśmy się z naszych wyników i świętowaliśmy przy ognisku i w dyskotece.

Dzień czwarty. Poszliśmy z Pokrzywnej na Biskupią Kopę. Tam z wieży podziwialiśmy piękne widoki. W cudnym słońcu i wyrazistej przestrzeni widać było nawet Tatry, a bliżej w dole Jezioro Otmuchowskie, Jarnołtówek itd. Następnie poszliśmy do Schroniska pod Biskupią Kopą i powrót do Jarnołtówka. Potem pakowanie bagaży do autobusu i przed odjazdem pamiątkowe zdjęcie oraz piosenka i wspólny łyk szampana z pucharu.

Nasze rajdy są fantastyczne! Są ciekawe trasy, liczne konkursy, zawody wraz z nagrodami i zabawy. Dzieci się tu też dobrze czują, a i rodzicom również trochę ruchu się przyda. Dzieciaki nie tylko świetnie się bawią ale i uczą i odkrywają to czego nie dostrzegają jadąc samochodem. Podczas rajdów właśnie mogą zobaczyć na własne oczy piękne i urokliwe miejsca. Podczas wycieczek mogą zbierać punkty GOT, pieczątki i zdobywać kolejne odznaki. Jest szansa na edukację regionalną, oraz fantastyczne przygody. Co jest charakterystyczne w Górach Opawskich? To małe odległości. Nie ma tam długich szlaków, czy dużych przestrzeni. Wyróżnia je wielka różnorodność terenu. Jest wiele atrakcyjnych miejsc, takich jak wierzchołki, doliny, potoki, kamieniołomy i wyrobiska, stawy, wąwozy. Niektóre miejsca i zabezpieczenia na szlaku , przypominają Tatry Wysokie. Dalej piękne rezerwaty, wąwozy, lasy, po drodze liczne wychodnie skalne odsłaniają sekrety skał tworzących te góry.

Nasze wędrówki były udane i dostarczyły nam wspaniałych przeżyć, a innym wielu wygranych. Ja ze swojej strony chciałabym bardzo podziękować ludziom którzy zorganizowali ten rajd. Zespołowi który pracował podczas jego trwania, mojej Drużynie która dzielnie pokonywała wszelkie trudy, mimo różnych niedogodności, oraz sumiennie pracowała i wszystkim tym którzy byli ze mną podczas realizowania mojego programu. Zechcieli nauczyć się Mnie i Nawzajem dlatego tak nam świetnie razem się pracowało.

Teraz jestem pewna, że potrafimy działać wspólnie razem, z troską bacząc na siebie nawzajem, aby podążać do przodu i tylko w jednym kierunku. Mając takie atuty i taką więź współpracy możemy osiągnąć wiele. Myślę, że następnym razem na rajdzie.? Wszystko zależy od Nas.

Te opowieści dedykuję Wam! Brachy Turyści! Ściskając razem i każdego z osobna.
Pozdrawiam Was!

Ewa Skrzyńska

A, może TY?
skusisz się następnym razem i wyruszysz z Nami?

Nie ma jak rajdowa wiara..

Pokrzywna to miejsce mety 47 Centralnego Rajdu Hutników i choć pogoda nie oszczędzała przyzwyczajonych do wysokich temperatur "wytapiaczy stali", w świetnych humorach pokazali oni, że umieją się bawić. Grupa Stalownicza ze względu na daleką odległość mety CRH wyjechała do swojej bazy wypadowej w środę, po to, aby w czwartek rano móc wyruszyć na przepiękne szlaki Sudetów, a konkretnie Gór Opawskich.

W czwartek rano wyruszając ze śpiewem na ustach i promieniami słońca widocznymi pomiędzy chmurami z ośrodka, nikt nie przypuszczał, że na trasie wędrówki na "Pradziada", będzie nie raz sięgał po przeciwdeszczowe okrycia. Każdy myślał, że prognozy pogodowe podawane w TV znowu się nie sprawdzą i zapowiadane deszcze i burze ominą nas z daleka. Trzeba przyznać, że aura okazała się "kapryśna, rozpuszczona i zmienna jak kobieta". Gdy podczas wędrówki po deszczu wyszło słońce i myśleliśmy, że wszystko mamy już za sobą to natura wyciągnęła dla Nas ze swojego turystycznego plecaka silny wiatr, okraszając go gradem. Dziś w kilka dni po tej wędrówce wspomina się to z uśmiechem, ale wtedy nie, którzy rodzice z mniejszymi dziećmi mięli przerażenie w oczach i mocno swoje pociech trzymały za ręce, aby wiatr ich nie "porwał". Łopot płaszczy, kurtek i okryć przeciwdeszczowych wyglądał jak taniec kolorowych rusałek. W piątek natura nie okazała się łaskawsza, wędrówkę na "Kopę Biskupią" okrasiła burzą i opadami deszczu, ale to dodało jedynie pikanterii i pozwoliło nam pozostawić właśnie TEN Rajd na długo w naszej pamięci. Stalownicza brać wracając przemarznięta i zmęczona do miejsca wypadowego nie myślała tylko o obiadokolacji i śnie, bo gdzie jak nie na rajdzie można pośpiewać piosenki turystyczne przy dźwiękach gitary. Co bardziej wytrwali amatorzy tańca też znaleźli upust swoich możliwości. Dzień najważniejszy centralnego rajdu, to oczywiście sobota, która kończy górskie wędrówki. Od rana wszystkim towarzyszy napięcie, "dopinane" są ostatnie przygotowania i pozostaje trema przed występem. Wesoła zabawa, spotkania w gronie "znajomych rajdowiczów", których czasami spotyka się raz w roku, właśnie na mecie CRH to niezapomniane chwile, które wspomina się przez cały kolejny rok.

Stalownia na mesie rajdu

Koło PTTK Zakładu Stalownia podczas wędrówki po górach Opawskich spotkało na szlaku turystycznym "Ducha Gór", którego zaproszono na metę CRH, aby zobaczył jak bawi się turystyczna hutnicza brać. I chyba On przyniósł szczęście i poprosił swoje rusałki, które zaczarowały niebo pokazując łaskawsze słoneczne oblicze.

Śpiewy, tańce, dźwięki gitar rozbrzmiewały jeszcze długo w nocy. Stalownia, której "Duch Gór" przyniósł szczęście, odebrała po 7 latach puchar za zajęcie I go miejsca z okrzykiem "My nigdy nie poddamy się& Stalownia" fetowała swoje zwycięstwo. Nie byłoby tak wspaniałych rajdowych wspomnień gdyby nie zaangażowanie przewodnika zwycięskiej grupy i jego wyrozumiałej żony, którzy poświęcają swój prywatny czas dla innych bezinteresownie, opracowując ciekawe turystyczne trasy, a także są głównymi autorami scen na mecie Rajdu. Do zobaczenia za rok na górskich turystycznych szlakach.

Uczestniczka rajdu

KURIER AKTUALNOŚCI NSZZ PRACOWNIKÓW ARCELORMITTAL POLAND SA

47 Centralny Rajd Hutników
Pokrzywna 2009

I kolejny już, tym razem 47 Centralny Rajd Hutników za nami. Tego roku, po raz pierwszy w historii rajdów, Organizatorzy zaprosili nas w Sudety. Meta imprezy zorganizowana była w Pokrzywnej - wsi letniskowej należącej do gminy Głuchołazy, będącej centrum turystycznym Gór Opawskich.

Miejscowość ta powstała w 1551 r., jako osada leśna. Jej mieszkańcy mieli pilnować tamtejszych lasów. Pierwsi turyści, którzy zaczęli tu przybywać po 1824 roku, nazwali okolicę Górnośląską Szwajcarią. W latach 90 XIX w. oznakowano pierwsze szlaki turystyczne. Duży rozwój turystyki nastąpił przed I wojną światową, kiedy zbudowano tu linię kolejową i otwarto drogę z Prudnika do Głuchołaz. Atrakcyjność Pokrzywnej wzrosła po wybudowaniu zalewu na Złotym Potoku. Tyle tytułem wstępu, gdyż tereny te z racji większej odległości są jednak dla nas Krakusów mniej popularne.

Nasza grupa rajdowa miała swoją bazę noclegową i wypadową do wycieczek w miejscowości Bolesławów. Pierwotnie była to osada górnicza (kopalnia srebra), obecnie również podobnie jak Pokrzywna - jest to wieś letniskowa. Oddalenie od mety rajdu rekompensował standard noclegów, smaczna kuchnia i sympatyczni gospodarze dwóch sąsiednich ośrodków, w których rozlokowana była nasza 113 osobowa drużyna (plus zaprawione w rajdach nasze czworonogi). Najdłuższą trasę, ze zdobyciem Śnieżnika, z racji możliwości czasowych (cały dzień do dyspozycji) mieliśmy zaplanowaną na piątek. Zgodnie z planem została ona zrealizowana, choć można by pomyśleć, że Liczyrzepa, tamtejszy "Duch Gór" postanowił sprawdzić, czy jesteśmy godni wstąpić w progi Jego Królestwa.

Nasza grupa

Wypuścił nas na szlak przy pochmurnej aurze, dość chłodnej. Potem spuszczał na nas kolejno mgłę na przemian z gęstymi chmurami (skrzętnie chroniąc widoki), kropiąc nas obficie deszczem, czym nadal nas nie przestraszył. Widząc to, w łaskawości swojej poświecił trochę słoneczkiem, za chwilę jednak uraczył nas solidnie gradem. Gdy i to nie pomogło, znowu trochę nas ogrzał, na koniec wezwał na pomoc solidną burzę z ulewnym deszczem. Rajdowicze nie dali się jednak przestraszyć, co poniektórzy zdarli nawet na trasie buty, a Liczyrzepa chrzest bojowy nam zaliczył i w następne dni nie skąpił już ani słońca ani widoków z Biskupiej Kopy, Iglicznej, czy przy Wodospadzie Wilczki w urokliwym Międzygórzu. Pogoda i gorąca atmosfera dopisała również na mecie rajdu i podczas naszego pożegnalnego grilla i zielononocnych tańców pod gwiaździstym niebem, gdy niespodziewanie okazało się, że gospodarz naszego ośrodka jest doskonałym DJ-em, solistą i tancerzem&pochodzącym z Krakowa (choć może to był tylko miły ukłon marketingowy w naszą stronę?). Niedzielny powrót do Krakowa nieco się opóźnił (ekipa z jednego ośrodka została nawet pożegnana przez kapelę ludową), ale chyba wszyscy wrócili zadowoleni! Teraz musimy tylko czekać na ogłoszenie miejsca przyszłorocznego rajdu, które na razie pozostaje wielką niewiadomą! A może spełnią się marzenia niektórych uczestników o ponownym zawitaniu hutników do Zawoi? Poczekamy, zobaczymy&

P.S.
W tym miejscu pragnę jeszcze pozdrowić w imieniu całej ekipy stałe Uczestniczki rajdów i wycieczek, które z przyczyn losowych nie mogły być w tym roku z nami. Szczere życzenia od Koleżanek i Kolegów, myślę, że będą miały cudowną moc i pomogą szybko wrócić Zosi i Bogusi na wycieczkowe trasy. Brakowało nam Waszych uśmiechów i piosenek! Ściskamy mocno!

Uczestniczka rajdu
Beata Suder

NOWOHUCKI BIULETYN SOLIDARNOŚCI (nr 25/1045, z dnia 24.06.2009)

Organizator imprezy:
Komitet organizacyjny:
Komandor rajdu Eugeniusz Halo
Z-ca komandora Jan Ślazik
Kwatermistrz Władysław Aksamit
Sekretarz rajdu Beata Halo, Małgorzata Jurkowska
Kierownik mety Stefan Jurkowski
Kierownik konkursów Renata Martemianow
Szef nagłośnienia Grzegorz Szczotka

Lista drużyn uczestniczących w 47 Centralnym Rajdzie Hutników.
(kolejność oznacza nr drużyny)
  1. M.O.Z.NSZZ "SOLIDARNOŚĆ" ArcelorMittal Poland S.A. O/Kraków
  2. Drużyna Emerytów i Rencistów ArcelorMittal Poland S. A. O/Kraków "Niezużyci Emeryci"
  3. Koło PTTK w Zakładach "STALPRODUKT" z Bochni.
  4. Klub Turystyki Górskiej Hutniczego Oddziału PTTK w Krakowie
  5. Koło PTTK Zakład Stalowniczy ArcelorMittal Poland S. A.O/Kraków
  6. Koło PTTK ZB ArcelorMittal Poland S.A. Kraków i "SOLIDARNOŚĆ 80"
  7. Koło PTTK "TRAMP" przy C M C Zawiercie S.A.
  8. Drużyna Międzyzakładowego Związku Branży Hutniczej ArcelorMittal Poland S.A. O/Sosnowiec
  9. Zakłady Koksownicze "Zdzieszowice" Sp. z o.o. z Zdzieszowic.

Wyniki rywalizacji rajdowej

Rywalizacja drużynowa

1. Koło PTTK Zakład Stalowniczy ArcelorMittal Poland S.A. O/Kraków
  2. Klub Turystyki Górskiej Hutniczego Oddziału PTTK w Krakowie
  3. Koło PTTK ZB ArcelorMittal Poland S.A. Kraków i "SOLIDARNOŚĆ 80"
  4. M.O.Z.NSZZ "SOLIDARNOŚĆ" ArcelorMittal Poland S.A. O/Kraków
  5. Koło PTTK w Zakładach "STALPRODUKT" z Bochni
  6. Drużyna Emerytów i Rencistów ArcelorMittal Poland S. A. O/Kraków "Niezużyci Emeryci"
  7. Koło PTTK "TRAMP" przy C M C Zawiercie S.A.
  8. Zakłady Koksownicze "Zdzieszowice" Sp. z o.o. z Zdzieszowic
  9. Drużyna Międzyzakładowego Związku Branży Hutniczej ArcelorMittal Poland S.A. O/Sosnowiec

Konkurs wiedzy turystycznej

Maciuszek Bogdan 45 pkt
Broszkiewicz Marian 32 pkt
Dindorf Robert 41 pkt

5 Drużyna Emerytów i Rencistów ArcelorMittal Poland S.A.
  O/Kraków "Niezużyci Emeryci"

IX 4 - - 4 6 - 6 5 8 10 43 8

Legenda:

Drużyny:
I M.O.Z.NSZZ "SOLIDARNOŚĆ" ArcelorMittal Poland S.A. O/Kraków
II Drużyna Emerytów i Rencistów ArcelorMittal Poland S. A. O/Kraków "Niezużyci Emeryci"
III Koło PTTK w Zakładach "STALPRODUKT" z Bochni
IV Klub Turystyki Górskiej Hutniczego Oddziału PTTK w Krakowie
V Koło PTTK Zakład Stalowniczy ArcelorMittal Poland S. A.O/Kraków
VI Koło PTTK ZB ArcelorMittal Poland S.A. Kraków i "SOLIDARNOŚĆ 80"
VII Koło PTTK "TRAMP" przy C M C Zawiercie S.A.
VIII Zakłady Koksownicze "Zdzieszowice" Sp. z o.o. z Zdzieszowic
IX Drużyna Międzyzakładowego Związku Branży Hutniczej ArcelorMittal Poland S.A. O/Sosnowiec

Konkurencje:
  A   Rzut kapeluszem "HUTNIKA"
B Podnoszenie ciężarka
H Zawody strzeleckie
I Prezentacja na mecie
J Odległość dojazdu

Protokół zbiorczy punktacji 47 CRH (.pdf)