Spacer po gorczańskich halach

Kierownik wycieczki: Marek Prostacki
Pogoda: zimowo

Spacer po gorczańskich halach – rozpoczęcie sezonu turystycznego 2015

Wyjazd zorganizowany przez Koło ZB, którego celem był Turbacz w Gorcach, zgromadził niewiele ponad 20 osób, ale i tak, niespodziewanie, chętnych do wyjazdu było więcej niż miejsc w zamówionym przez Biuro Oddziału busie. Z pewnymi niewygodami dotarliśmy jednak szczęśliwie na Przełęcz Knurowską, która była punktem startowym naszej trasy pieszej. Mimo chłodu i zapowiadanych opadów deszczu i śniegu, wyruszyliśmy czerwonym szlakiem Głównego Szlaku Beskidzkiego. W miarę pokonywanej wysokości zaczęła pojawiać się na szlaku pokrywa zmrożonego śniegu, ale wyglądnęło też słońce zza chmur i wyłoniły się piękne widoki na pasmo Lubania, Pieniny a nawet niewielki fragment Tatr.

Widok na Pasmo Lubania

Im wyżej tym więcej śniegu i czasem nogi zapadały się, co było nieco męczące, pojawiły się też pierwsze opady śniegu, ale szczęśliwie dotarliśmy do schroniska PTTK na Turbaczu, gdzie spotkaliśmy koleżanki i kolegów z Koła ZA, którzy również wybrali Turbacz jako centralny punkt ich Gwieździstego Zlotu. Prawie godzinny pobyt w schronisku to czas poświecony na konsumpcję i napitki. Spora grupa zdecydowała się jeszcze na zdobycie wierzchołka Turbacza. I tu kolejna niespodzianka, bowiem na szczycie spotkaliśmy Agatkę i Krzysia Karwowskich, którzy zdobywali Główny Szlak Beskidzki.

Na szczycie Turbacza

Tyle co wróciliśmy do schroniska, sypnęło gęstym śniegiem i przy silnym wietrze świat zniknął za białą ścianą. Przeczekaliśmy te niekorzystne warunki i wyruszyliśmy w drogę powrotną do Kowańca żółtym szlakiem.

Kaplica Papieska przy żółtym szlaku

Szlak oblodzony po nocnym przymrozku, pokrył się kilkucentymetrową warstwą śniegu, co umożliwiło nam bezpieczne przemieszczanie się. Im niżej, tym mniej śniegu a więcej błota. Bezpiecznie, choć nieco zmęczeni dotarliśmy do Kowańca, gdzie oczekiwał na nas bus.

W dobrych humorach dotarliśmy do Krakowa.